Zeven platformbedrijven krijgen extra strenge regels opgelegd van Europa om te voorkomen dat ze te machtig worden.
De Europese Commissie heeft hen er vanochtend over geïnformeerd. Onder de nieuwe Digital Markets Act (DMA) gelden zij als poortwachters die zo groot zijn, dat ze extra verplichtingen krijgen opgelegd om de markt niet te verstoren.
7 companies have notified the Commission that they meet the #Gatekeepers thresholds under the Digital Markets Act (#DMA):
AlphabetAmazonAppleByteDanceMetaMicrosoftSamsung
Following our review process, official designation will be announced no later than 6 September pic.twitter.com/1qr5Scly0S
— Thierry Breton (@ThierryBreton) July 4, 2023
Dit is een vorm van toezicht bij mededinging waarbij niet achteraf wordt gehandhaafd, maar vooraf extra spelregels worden opgelegd. Die leggen vast wat deze partijen wel en niet mogen.
Enkele voorbeelden van verplichtingen onder de DMA: de techreuzen moeten derde partijen toegang geven tot de data die ze op hun platformen genereren, moeten sideloading toestaan en moeten derden partijen zelf reclamresultaten laten verifiëren. Verboden zijn: techreuzen mogen zichzelf bevoordelen, mogen data van derden slechts in beperkte mate gebruiken en ze mogen niet voorkomen dat vooraf geïnstalleerde mobiele apps niet zijn te verwijderen.
De zeven bedrijven krijgen zes maanden de tijd om aan de nieuwe set regels te voldoen.
In april wees de Europese Commissie ook negentien bedrijven aan die strenger toezicht krijgen vanuit de dienstenkant: de Digital Services Act. Bij deze wet wordt één Europees bedrijf aangemerkt als erg machtig. Maar Zalando betwist die kwalificatie en stapt naar de Europese rechter.