Yellowgrape zet AI-marketingtool apart, duizenden gebruikers

Yellowgrape, een marketingbureau voor e-commercebedrijven, verzilvert het succes van zijn GPT4 AI-marketingtool. De marketing, techniek en het team worden aparte gezet naast de organisatie voor gefocuste doorontwikkeling.
Afgelopen voorjaar publiceerde het bureau een AI-tool die de API’s van OpenAI laagdrempelig ontsluit voor marketing en reclamecampagnes. Hij maakt kopij voor blogs, e-mailnieuwsbrieven en socialmediaberichten. Maar ook: SEO-teksten en afbeeldingen.
Sindsdien schreven duizenden gebruikers van kleine en grote bedrijven zich in om de AI Assistent te gebruiken. Volgens managing director Johan Smits van Yellowgrape kan een marketeer er zijn output mee verdubbelen.
De AI-tool ontstond op initiatief van Danny de Kruijk, campaign developer bij Yellowgrape. Uit professionele interesse bouwde hij ‘uit hobby’ de toolset op API’s van OpenAI. Smits: “Op een gegeven moment moet je kiezen of je groot wilt aanpakken. We zagen het gat in de markt en besloten het serieus aan te pakken. De oude naam, AI Conversion Assistant, plakt aan Yellowgrape. We trekken het merk dus los en de techstack en zetten er een apart team op.”
De nieuwe naam van de AI-tool is Brainvine.ai. De volgende stap is de marketingmachine aan te zetten en meer klanten te werven voor het SaaS-product, die komt met abonnementsprijzen: vijftien, dertig en veertig euro per maand.
Brainvine draait reeds anderhalve week publiek om te laatste kinderziektes eruit te halen. Daarnaast werd er nog een Opsla-functie toegevoegd. Daarmee slaan marketeers hun werk tussentijds op om het niet kwijt te raken of later te kunnen oppakken. En in de afgelopen dagen voegde De Kruijk een nieuwe beeldgenerator toe, op basis van Stability AI. Brainvine hangt dus niet exclusief aan één AI-model.
In een volgende fase krijgt de AI-tool een functie waarmee klanten data kunnen uitwisselen met hun eigen systemen. Dat zijn zwaardere IT-trajecten en vergen meer tijd en controle. De Kruijk heeft direct contact met de mensen van OpenAI en kan aangeven welke data pertinent niet door GPT onderhanden mogen worden genomen uit privacyoverwegingen.
Het gebruik per klant wisselt, zegt Smits. De een gebruikt het sporadisch, de ander tientallen keren per dag. “We doen testen met vooruitstrevende partijen in de travelmarkt” om de randen van wat mogelijk is te verkennen.
Yellowgrape als bureau profiteert hier op zijn beurt weer van, omdat het kennis en ervaring kan uitwisselen met Brainvine en daarom in de Nederlandse voorhoede blijft met marketing-AI.
Uit een inventarisatie door Emerce blijkt dat de echte waarde van generatie AI schuilt in het automatiseren van workflows, het efficiënter maken van tijdverslindend basaal handwerk. Dat is te zien in de volle breedte van de digitale economie, van contentproductie tot video- en audiocreatie tot het schrijven van software.
McKinsey hing daar onlangs op een presentatie in Parijs een loodje aan. Het adviesbureau denkt dat AI de helft van het werk kan automatiseren van zeventig procent van de werknemers wereldwijd. Zeker marketeers moeten hun borst nat maken, retailers juist niet.

*) Foto door: Tim van der Kuip, op Unsplash

Lees hier het bericht