WordProof naar Shopify, Wix en Squarespace

Webwinkels die draaien op Shopify, Wix of Squarespace kunnen binnenkort hun webpagina’s gaan timestampen. Met WordProofs techniek wordt het mogelijk de betrouwbaarheid van de inhoud op internet te controleren, disputen effectief op te lossen en fraude tegen te gaan.
De plug-in voor Shopify gaat nog voor het einde van het jaar live. Die voor Wix en Squarespace in de eerste helft van 2022. WordProof werkt ook aan een functie om zijn techniek bruikbaar te maken voor LinkedIn-leden, zo vertelt productbaas Jelle van der Schoot in een update van de roadmap.
In Nederland was DPG Media de eerste die WordProofs timestamp-technologie inzette om zijn artikelen te beschermen. Zoekmachines kunnen bij de ranking van artikelen ook rekening houden met de tijd waarop artikelen worden gepubliceerd. De zoekmachine ziet momenteel alleen wat er gepubliceerd, niet wie de oorspronkelijke maker was en wanneer hij het artikel online zette. In theorie zouden de originele artikelen bovenaan de zoekresultaten kunnen komen te staan en in plaats van de doorplaatsingen.
Na publicatie van een artikel wordt de gehele inhoud ervan omgezet naar een hash, een reeks cijfers en letters met een vaste lengte. De hash wordt opgeslagen in de blockchain. Het resultaat is een certificaat dat via de site kan worden aangeboden.
In e-commerce zou WordProof kunnen worden gebruikt om er zeker van te zijn dat het juiste product wordt geleverd of om te zien of de orderinformatie niet is gewijzigd.
Oprichter Sebastiaan van der Lans vertelt aan Emerce: “Denk bijvoorbeeld aan productinformatie, maar zeker ook de Terms & Conditions. Met timestamps kunnen verkoper en koper, zonder van elkaars bereidwilligheid afhankelijk te zijn, bewijzen tegen welke voorwaarden gekocht is.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.
Cookie instellingen

De ideale tussen fabrikant en eindconsument ziet er als volgt uit. “De fabrikant schrijft producteigenschappen en timestampt deze. Daarna schrijft de een marketeer of webwinkel er marketingtekst bij en andere metadata, zoals de prijs, en timestampt deze. Revisies kunnen al dan niet zichtbaar. Die keuze is aan de winkel. Vervolgens komt de klant in beeld. Alle relevante informatie wordt voor hem zichtbaar en aan de hand van timestamps kan hij zien wat de productinformatie is én terugzien wat dat was op moment van aankoop.” Daar kan een verschil in zitten. “Als laatste laat de klant een review achter, die ook weer getimestampt kan worden, eventueel later weer gekoppeld aan identity van koper, ter preventie van review-fraude.”
Wanneer de plug-ins voor de e-commerceplatformen beschikbaar komen, zo schat WordProof, dan heeft het een potentieel bereik van 78 procent van alle websites. Dat komt name vanuit de support van WordPress en Drupal.
Van der Lans over de acceptatiecurve: “Dat is ten eerste afhankelijk van zoekmachine-adoptie en, daarnaast, van beleidsmakers. Binnen verschillende wetten in de EU past timestampen naadloos. Onderdeel van onze activiteiten is een lobby om timestampen onderdeel te maken van EU-wetgeving.”
Foto: Laurence Edmondson (cc)

Lees hier het bericht