Winst Zalando sterk onder druk

Zalando sluit een lastig jaar af, waarin de handelsomzet toch nog met 3,2 procent groeide tot 14,7 miljard euro. Een jaar eerder bedroeg de groei echter nog 34 procent. De omzet voor de groep zelf daalde licht tot 10,3 miljard euro. De nettowinst liep dan ook terug tot 16 miljoen tegen 234 miljoen een jaar geleden.
Wel sloot Zalando het jaar af met 51 miljoen actieve klanten, tegen 48 miljoen een jaar geleden. Het aantal bestellingen nam dan ook toe. De gemiddelde bestedingen namen wel iets af.
Het loyaliteitsprogramma van Zalando, Plus, verdubbelde het aantal leden tot meer dan 2 miljoen in vergelijking met een jaar geleden.
‘Het feit dat we ons klantenbestand in de huidige economische omgeving hebben kunnen blijven uitbreiden, toont aan dat onze kernstrategie werkt’, zegt Robert Gentz, co-CEO bij Zalando.
De Duitstalige markt wordt steeds meer overvleugeld door de rest van Europa: qua omzet 4 miljard euro versus 5 miljard euro.
Het aandeel partners dat bijdroeg aan de handelsomzet van de Fashion Store was 36 procent, een stijging van zes procentpunten, en Zalando Fulfillment Solutions verscheepte in het vierde kwartaal 58 procent van de partnerartikelen, een stijging van drie procentpunten.
De focus voor 2023 ligt op winstgevende groei terwijl organisatie wordt aangepast voor innovatie en snelheid.
Zalando verwacht dat de handelsomzet dit jaar groeit met tussen de 1 en 7 procent, en de omzetmet tussen -1 en 4 procent.

Lees hier het bericht