Multinational Walmart voerde de ranglijst aan met 16 procent van alle pogingen rond phishing. Dat blijkt uit onderzoek van Check Point Software Technologies.
In het vierde kwartaal van 2022 bekleedde Walmart nog ‘slechts’ de 13e plaats. Deze stijging is te wijten aan een significante phishingcampagne waarbij slachtoffers werden aangespoord op een kwaadaardige surveylink te klikken.
Bezorger DHL behield ondertussen de tweede plaats met 13 procent van de phishingacties, op de voet gevolgd door Microsoft met 12 procent. In het algemeen was de technologiesector de meest geïmiteerde sector, gevolgd door de scheepvaart en de detailhandel.
Het onderzoek laat ook zien hoe dreigingsactoren organisaties in de financiële sector gebruiken om rekeninggegevens te stelen. Bank Raiffeisen stond op de achtste plaats in de lijst. In de phishingcampagne waar Raiffeisen slachtoffer van werd en die vorig kwartaal goed was voor 3,6 procent van de phishingaanvallen, werden ontvangers aangemoedigd op een kwaadaardige link te klikken en hun rekeningen te beveiligen tegen frauduleuze activiteiten. Wanneer de ontvangers hun persoonlijke informatie hadden ingevuld, werden die gegevens door de hackers gestolen.
Bij een merkphishingaanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk te imiteren door een vergelijkbare domeinnaam of URL te gebruiken en een webpaginaontwerp dat lijkt op de echte site. De link naar de valse website kan via e-mail of sms naar de beoogde personen worden gestuurd, een gebruiker kan tijdens het surfen worden omgeleid, of hij kan worden geactiveerd via een frauduleuze mobiele toepassing. De valse website bevat vaak een formulier waarmee de gebruikers hun gegevens, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie kunnen stelen.
Top phishing merken in Q1 2023
1. Walmart (goed voor 16 procent van alle phishing-aanvallen wereldwijd)
2. DHL (13 procent)
3. Microsoft (12 procent)
4. LinkedIn (6 procent)
5. FedEx (4.9 procent)
6. Google (4.8 procent)
7. Netflix (4 procent)
8. Raiffeisen (3.6 procent)
9. PayPal (3.5 procent)