De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah streeft in het lopende jaar naar een bruto handelswaarde van 52 miljoen euro.
Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2022, toen het twintig miljoen euro aan items hielp verkopen. Het zou ook een afname van het groeitempo betekenen, want van 2021 op 2022 groeide het handelsvolume nog met 316 procent.
Het bedrijf van Thomas Bunnik en Evelien Remmelts realiseerde vorig jaar een netto omzet van rond de drie miljoen euro. Dat zou een gemiddelde commissie inhouden van rond de vijftien procent. Het netto resultaat is niet te destilleren.
Whoppah haalde in oktober 2022 nog eens vijf miljoen euro groeigeld op bovenop de eerdere 2,5 miljoen.
In een persbericht van eerder deze week vertellen de ondernemers dat ze vol inzetten op de Duitse markt. Daar moet eind 2023 een derde van de handel plaatsvinden.
“Whoppah groeit hard door in Duitsland met 33% per maand. [We verwachten] aan het einde van het jaar op een jaarlijks verkoopvolume te zitten van vijftien miljoen euro.” Eind 2022 was dat net een half miljoen euro.
Whoppah is actief in Nederland, België en Duitsland waar de logistiek wordt afgehandeld voor de klant vanuit verschillende warehouses die tevens als showroom worden gebruikt.
Whoppah is gefinancierd door onder andere Daniel Gebler, Guido Fambach, John de Mol, Rick Voogt, Winston en Renate Gerschtanowitz, Nick Schilder, Wilfred Genee, Lorenzo Bas, Ad Nederlof, Arnoud Munneke, Arthur Nederlof (alledrie van Vanad Group), Kees van der Geer, Rob Oudman, Ivo Lurvink, Martijn Leenaers (CFO) en Thomas Bunnik (CEO). Zij hebben in totaal twaalf miljoen euro in Whoppah geïnvesteerd. Bij Whoppah werken 85 mensen.
Foto: judy dean (cc)