De podcastmarkt heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt. In slechts vier jaar is het aantal Nederlanders dat naar podcasts luistert bijna verdubbeld, van 25 procent in mei 2019 naar een indrukwekkende 49 procent nu. Dat blijkt uit alweer de 9e meting van de Markteffect Podcast Monitor, waarin de ontwikkeling van het luistergedrag, het succes van Podimo en de opkomst van live podcastevenementen is onderzocht.
Na een lichte daling in november 2022 (46 procent) is het aantal podcastluisteraars met 49 procent weer terug op het niveau van mei 2022, wat zo’n 6,9 miljoen Nederlanders zijn.
Het luistergedrag laat zien dat 72 procent van de Nederlanders hun smartphone gebruikt om naar podcasts te luisteren. Daarnaast blijkt dat luisteraars voornamelijk onderweg (78%) en thuis (67%) naar podcasts luisteren.
Interessant is ook de populariteit van podcasts in Vlaanderen, waar zo’n 39 procent van de mensen regelmatig naar podcasts luistert, en in het Verenigd Koninkrijk, waar dit percentage zelfs oploopt tot 64 procent.
Niet onbelangrijk voor producten is dat maar liefst eenderde van de podcastluisteraars bewust naar podcasts luistert die ouder zijn dan een jaar. Dit betekent dat ‘oude’ afleveringen nog steeds waardevol zijn voor promotionele en marketingdoeleinden. Bovendien geeft 44 procent van de luisteraars aan een podcastserie te volgen, gemiddeld zo’n 3,2 series per luisteraar.
Een specifieke focus van dit onderzoek lag op het platform Podimo, dat in 2022 in Nederland werd geïntroduceerd. Bijna 40 procent van de podcastluisteraars kent inmiddels Podimo, en ongeveer 5 procent van hen heeft een betaald abonnement.
Interessant is dat 11 procent van de mensen die bekend zijn met Podimo overweegt om een betaald account te nemen, terwijl dit percentage voor degenen die Podimo nog niet kennen ongeveer gelijk is (12 procent) na het ontvangen van een gedetailleerde beschrijving van het platform. Daarmee lijkt er voor Podimo nog werk aan de winkel om het aantal abonnees te laten stijgen.
De opkomst van live podcastsevenementen benadrukt de groeiende interesse en het potentieel van dit medium. Bijna 40 procent van de luisteraars geeft aan al eens een evenement bezocht te hebben en/ of dit te overwegen.
De Markteffect Podcast Monitor is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.050 Nederlandse respondenten. Het veldwerk is uitgevoerd in juni 2023. Dit is de negende editie van de monitor en geeft inzicht in de bekendheid, populariteit en het gebruik van podcasts in Nederland.