Wedbush-analist: ‘Apple koopt ESPN’

Het is niet of, maar wanneer Apple de Amerikaanse sportzender ESPN koopt. Dat zegt althans de Amerikaanse financieel analist Dan Ives tegen CNBC News.
De gewaardeerde marktkenner vindt dat ESPN perfect bij streamingdienst Apple TV+ past. Hij verwacht dat de overname zelfs binnen zes tot negen maanden zou kunnen plaatsvinden.
Dát de sportzender een nieuwe eigenaar kan krijgen, is geen verrassing. Disney, waar ESPN nu onder valt, liet vorige maand al weten dat het op zoek is naar een strategische partner voor zijn sportnetwerk.
Wedbush-baas Ives zegt: “Apple heeft live sportcontent nodig. Kijk naar de deal met Messi. Dat is nog maar het begin. Apple en Disney is een perfecte match.” Hij verwacht dat Apple niet een deel, maar het hele bedrijf zal willen kopen.
De verwijzing naar Lionel Messi gaat om het volgende. De voetballer speelt sinds kort voor Inter Miami. Die club kon de sterspeler enkel financieren door met derde partijen samen te werken. Apple is een van die partijen.
De telefoon- en computermaker verwierf eind 2022 voor de periode van tien jaar de uitzendrechten van de MLS-competitie, het professionele voetbal in de VS. Daarvoor legt Apple 2,5 miljard dollar op tafel.
Voor elke nieuwe abonnee die zich inschrijft om MLS-wedstrijden te kijken, krijgt Lionel Messi een financiële vergoeding. Net zoals hij van Adidas een vergoeding krijgt voor elk verkocht Miami-shirt.

Lionel Messi is already having a huge financial impact at Inter Miami CF.
The MLS club expects annual revenues to double in year one, and owner Jorge Mas says the club’s valuation could increase by more than $1 billion.
Here’s a breakdown of the numbers
1. Social Media… pic.twitter.com/YETkN2bAwj
— Joe Pompliano (@JoePompliano) July 29, 2023

Naar verluidt is het aantal MLS-abonnees verdubbeld sinds Messi in de VS aan de slag ging.
Apple profiteert hier direct van en zal, volgens Ives, om die reden op zoek gaan naar meer deals om live sport uit te zenden.
Apple TV begon ooit als iets dat Steve Jobs jarenlang een hobby noemde. Het was een kastje dat intervideo op een televisiescherm kon afspelen. Een markt was er niet echt, maar Jobs bleef in de hardware investeren in het geloof dat er ooit een markt rondom zou ontstaan. In maart 2019 kondigde Apple dat het dat najaar een streamingdienst zou lanceren onder de naam Apple TV+. Het duurde zestien jaar voordat Jobs’ hobby serieus geld ging verdienen. Dat is dit jaar ruim twee miljard dollar, schatten analisten. Omgerekend: twee procent van de totaalomzet.

Lees hier het bericht