We winkelen weer langer en minder doelgericht

Klanten winkelen langer en zoeken opnieuw gemak én beleving. Goed winkelpersoneel had in 2022 de grootste impact op het succes van een locatie, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van salesdata en bezoekersgedrag van RetailSonar.
In 2022 namen (en kregen) shoppers opnieuw meer tijd om te winkelen, rond te kijken en zich te laten inspireren. We spendeerden dit jaar gemiddeld 4 minuten langer in de supermarkt. Een non-food winkelbezoek duurde maar liefst 8 minuten langer dan vorig jaar.
Klanten winkelen minder doelbewust en efficiënt, consumenten blijken opnieuw vaker meerdere locaties te bezoeken. Wie bijvoorbeeld eerst bij een non-food vestiging langsloopt, bezocht daarna in 2022 gemiddeld nog drie andere winkels. Het aantal combinatiebezoeken lag afgelopen jaar 37 procent hoger.
Niet enkel de tijd in maar ook de reistijd naar de winkel steeg substantieel. Klanten verplaatsen zich opnieuw verder voor hun aankopen, zelfs verder dan in de periode voor corona. Een eerste duidelijke indicatie dat de ‘koop lokaal-trend’ in kracht afneemt.
Retaillocaties in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verloren de afgelopen jaren tot 30 procent omzet. Maar in 2022 is die trend gekeerd. Dure centrumlocaties scoren zelfs 2 procent beter dan drie jaar geleden.
Het contrast met winkels in kleinere steden en gemeenten is groot. Zij presteerden tijdens corona tot 12 procent beter. In tijden van ‘koop lokaal’ was nabijheid een grote troef. Dat positieve effect bleek tijdelijk.
De fysieke winkel is relevanter dan ooit, stelt RetailSonar. Dat heeft alles te maken met het halo effect. Als retailer verkoop je meer online in de buurt rondom je fysieke winkels. Dit halo effect neemt nog elk jaar in kracht toe.
Bereikbaarheid, optimale capaciteit, perfecte buren en een lage parkeerdruk blijven essentieel. Maar dit jaar staat winkelpersoneel met stip op één. Bekwaam, vriendelijk en hulpvaardig winkelpersoneel kan de omzet maken of kraken.

Lees hier het bericht