De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de Nationale Postcode Loterij (NPL) een waarschuwing gegeven voor het inzetten van een bekende Nederlander in reclames. Dat is een overtreding van de regelgeving.
In de periode oktober 2021 – maart 2022 was de persoon in kwestie te zien in reclames op tv en online voor het loterijspel ‘Deal or no Deal’ van NPL.
Aanbieders van minder risicovolle kansspelen zoals loterijen, moeten als zij een bekende Nederlander willen gebruiken in een reclame een onderzoek doen naar het bereik van die persoon onder minderjarigen en jongvolwassenen. Is dat substantieel, dan mag het rolmodel niet worden ingezet in reclames. Omdat jongeren kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van kansspelverslaving, moeten zij extra worden beschermd.
NPL deed pas onderzoek nadat de Ksa daarnaar vroeg. De Ksa stelde bovendien vast dat het betreffende rolmodel een substantieel bereik heeft onder jongeren. Daarom had de NPL het rolmodel niet mogen inzetten in reclames.