Volop reclamebestedingen voor Black Friday

Protesten tegen Black Friday hadden geen meetbaar negatief effect voor de bruto reclamebestedingen in de maand november. De uitgaven zijn met 9,1 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar naar 43,2 miljoen euro. In 2021 was dit nog zo’n 39,6 miljoen en in 2020 iets meer dan 32 miljoen.
De uitgaven startten dit jaar iets sneller maar vlakten ook weer iets eerder vergeleken bij vorig jaar, zoals in de tabel en de grafiek te zien is.
Qua marketingmix is het meest opvallende dat Out-of-home-reclame dit jaar veel minder is ingezet dan vorig jaar. Naar Tv is wederom de grootste bruto mediawaarde gegaan en die waarde is ten opzichte van vorig jaar met €4,6 miljoen gestegen.
Amazon.nl prijkt net als in 2021 fier bovenaan, gevolgd door Bol.com, Emma-matras.nl, Youfone en Swiss Sense. Stond Mediamarkt in 2020 en 2021 nog in de top 5, dit jaar richtten ze zich meer op de WK deals, waardoor ze met de Black Friday bestedingen op plek 14 terechtkomen.
De detailhandel besteedde met bruto 28 miljoen euro het meest, gevolgd door telecommunicatie (4,3 miljoen) en woninginrichting (3,8 miljoen). Bij de productlijnen staan de online warenhuizen bovenaan (ruim 6 miljoen), gevolgd door de meubelzaken (ruim 3 miljoen) en de elektronicazaken (3,4 miljoen).

Lees hier het bericht