Vision Pro lijkt vooral ideaal voor entertainment

Teleurstellingen met de huidige generatie VR/AR headsets waren er de oorzaak van dat nogal wat mensen op voorhand sceptisch waren over Vision Pro, de eerste headset van Apple die gisteren werd onthuld. Maar Apple lijkt VR/AR naar een hoger niveau te hebben getild, zoals het dat eerder deed met de Apple Watch en de iPhone.
De headset vereist om te beginnen geen gebruik van controllers, zoals het geval is bij ongeveer iedere andere headset die momenteel op de markt is. De ingebouwde 3D camera is een vondst, net als het feit dat buitenstaanders gewoon je ogen kunnen zien terwijl je content consumeert.
Journalisten mochten de bril gisteren een half uur lang uitproberen in het demogebouw op Apple Park. Zo moet de bril eerst worden ingesteld, vergelijkbaar met het proces voor Face ID op een nieuwe iPhone. Ook Spatial Audio (ruimtelijke audio) moet eerst worden gekalibreerd. Voor degenen die een bril dragen, had Apple testapparatuur voor het gezichtsvermogen opgesteld.
VisionOS toont eerst Apples iconische Hallo -bericht dat in dit geval in de ruimte zweefde. Van daaruit wordt de gebruiker naar de Home View geleid. Het startscherm is vergelijkbaar met de honingraatweergave op de Apple Watch. Je kunt je ogen gebruiken om door het raster van apps te bewegen.
visionOS vertrouwt volledig op het gebruik van de ogen, handen en stem voor navigatie. Met een simpele tik van je vingers kun je een virtueel object selecteren. Je kunt inzoomen door te tikken en te knijpen, net als op een iPhone, en je kunt scrollen door met je pols te vegen.
Het is absoluut een leercurve om uit te zoeken hoe je door visionOS moet navigeren, maar de eerste ervaringen leren dat je er redelijk snel aan gewend raakt.


De interface is vergelijkbaar met Stage Manager op de iPad, met een zogenoemde Window Bar onderaan elke app kun je vensters dichter bij je brengen. De hele gebruikersomgeving doet vertrouwd aan voor Apple gebruikers.
Vanwege de prijs van 3499 dollar was de verwachting dat Apple gisteren zou inzoomen op professioneel gebruik, maar de nadruk werd gelegd op entertainment, zoals het kijken van films tijdens een lange vlucht. Disney+ is meteen beschikbaar op de Apple Vision Pro.
Het is zelfs mogelijk om 3D-films te bekijken met de bril. ‘Het bekijken van 3D-films met Vision Pro is het bewijs dat 3D-films ongelooflijk meeslepend kunnen zijn,’ schrijft de verslaggever van 9to5Mac. ‘Ik heb een video van een NBA-wedstrijd kunnen bekijken terwijl ik Vision Pro droeg. Ik kon omhoog, omlaag, links en rechts kijken en had het gevoel dat ik in het stadion zat.’
Je kunt je (bestaande) fotobibliotheek bekijken en bewegingen gebruiken om foto’s te selecteren. in en uit te zoomen en meer.
Tot slot is er het comfortaspect van Vision Pro. De stof van de headset is zacht en ademend, er is veel vulling rond de ogen en het geheel voelt knus aan. Het is duidelijk waarom Apple voor een extern batterij heeft gekozen. Als het batterijpakket in de headset zelf zou zijn geïntegreerd, zou het veel te zwaar zijn en vrijwel onmogelijk om langer dan een paar minuten te dragen. De batterij gaat op dit moment maar twee uur mee.
Apple zegt dat de combinatie van twee 4K-schermen en lage latentie grote factoren zijn om te voorkomen dat mensen bewegingsziek worden tijdens het dragen van Vision Pro. Er zijn daar weinig klachten over.
De vraag is natuurlijk wel of de Vision Pro voor veel meer zal worden gebruikt dan entertainment. Hoewel je een toetsenbord kunt aankoppelen is het niet erg waarschijnlijk dat je lange documenten gaat schrijven of in VR je mail gaat beantwoorden.

Maar ook als entertainmentapparaat is de Vision Pro vooralsnog geen logische keuze vanwege de prijs. Volgens geruchten heeft Apple wel gewerkt aan een goedkopere versie van de headset, maar die zou zijn afgekeurd. De Vision Pro is drie keer duurder dan de populairste VR headsets van Facebook. Zelfs als de prijs wordt gehalveerd, is de headset nog te duur voor de meeste consumenten.
Maar de concurrentie zal erg zijn best moeten doen om voor minder geld een even indrukwekkend apparaat op de markt te brengen.
De headset zal ‘begin 2024’ alleen in de VS verkrijgbaar zijn.

Lees hier het bericht