‘Veertien van de top 30 adverteerders bij Twitter zijn met adverteren gestopt’

Veertien van de top 30 adverteerders bij Twitter zijn met adverteren gestopt sinds Elon Musk op 27 oktober de leiding nam, volgens schattingen van Pathmatics.
Vier adverteerders verlaagden de bestedingen fors, met 92 tot wel 98,7 procent, ten opzichte van de week voor de overname van Musk.
Over het algemeen daalden de advertentie-uitgaven door de top 30-bedrijven met 42 procent tot een geschatte 53,8 miljoen dollar voor november en december samen. Zes adverteerders zijn meer gaan uitgeven.
Pathmatics geeft aan dat de schattingen geen rekening houden met aparte overeenkomsten die met adverteerders worden gesloten, zoals met betrekking tot gesponsorde tweets.
The Information meldde eerder dat de omzet van Twitter in het vierde kwartaal jaar op jaar met ongeveer 35 procent was gedaald.
Twitter boekte een verlies van 270 miljoen dollar in de drie maanden eindigend op 30 juni, op een totale omzet van ongeveer 1,18 miljard.
Twitter is bezig om de uittocht van adverteerders te keren. Het heeft een hele reeks initiatieven geïntroduceerd om adverteerders terug te winnen, door een gratis advertentieruimte aan te bieden, een verbod op politieke advertenties op te heffen en bedrijven meer controle te geven over de positionering van hun advertenties.
Twitter heeft inmiddels bevestigd dat het ontwikkelaars niet langer toestaat om de Twitter API te gebruiken voor apps van derden. Populaire apps als Twitterrific, Tweetbot en Fenix doen het ineens niet meer. Ontwikkelaars hebben geen toelichting gekregen.
De belangrijkste reden kan zijn dat deze apps geen advertenties weergeven, waardoor ze de advertentie-inkomsten van Twitter schaden.

Lees hier het bericht