De toenemende verdeeldheid in Nederland is voor Universiteit Twente aanleiding om het Digitale Polarisatie-traject te lanceren. Met behulp van burgerwetenschap wordt de invloed van zoekmachines op onze samenleving onderzocht.
Nederland lijkt steeds meer verdeeld; het aankaarten van maatschappelijke onderwerpen gaat geregeld gepaard met bedreigingen en agressie. Wetenschappelijke bevindingen en traditionele gevestigde media verliezen autoriteit, en steeds vaker staan groepen lijnrecht tegenover elkaar.
Eén van de mogelijke oorzaken zijn zogenaamde ‘filter bubbels’. Dit zijn algoritmes van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo die op basis van persoonlijke informatie op de achtergrond een gebruikersprofiel samenstellen. Wanneer we naar informatie zoeken op het internet, worden deze profielen gebruikt bij het tonen van zoekresultaten. Deze sluiten dan nauw aan bij de verwachte interesses van de gebruiker. Iedereen krijgt een eigen profiel met als gevolg dat de getoonde zoekresultaten per persoon kunnen verschillen.
Hoewel Google elke dag zo’n 8,5 miljard zoekopdrachten uitvoert, is er weinig bekend over de impact die zoekmachines hebben op de informatie die we tegenkomen. Het onderzoek van de UT is erop gericht om hier meer duidelijkheid in te krijgen door een onafhankelijke evaluatie uit te voeren op de informatie die door de zoekmachines wordt aanbevolen.
De UT wil dit bereiken door een datadonatie-project, waaraan iedereen in Nederland ouder dan 18 jaar kan deelnemen. Hoe meer mensen meedoen, hoe beter de resultaten zijn. Door deel te nemen, draag je bij aan het blootleggen van de rol die zoekmachines spelen in het informeren van burgers, en daarmee hun invloed in het publieke debat.
Gebruikers kunnen deelnemen door een browser-plugin – ontwikkeld door de UT – te installeren op hun computer waarmee automatische zoekopdrachten in verschillende zoekmachines worden uitgevoerd. De plugin heeft geen toegang tot persoonlijke informatie.
Foto Shutterstock