Traditionele Duitse supers pakken marktaandeel flitsbezorgers terug

Terwijl nieuwe uitdagers zoals Gorilla’s zich weer terugtrekken uit veel Duitse steden, proberen traditionele ketens hun plek in te nemen.
Gevestigde supermarkten zoals Rewe en het al 75 jaar oude Tegut breiden hun bezorgaanbod aanzienlijk uit, meldt het Handelsblatt. De relatief kleine supermarktketen Tegut heeft niet alleen geautomatiseerde vestigingen zonder personeel en verkoopt boodschappen via Amazon Fresh, in sommige steden levert de keten, met ongeveer 300 traditionele winkels in Beieren, Hessen en Thüringen, bestellingen in minder dan een uur aan huis.
De samenwerking met Lieferando begon in Darmstadt en Frankfurt en daar komt Wiesbaden binnenkort bij. In Frankfurt werkt Tegut ook samen met de bezorgdienst Wolt.
Ondertussen kunnen klanten in de regio Darmstadt, grote delen van Frankfurt, Würzburg, Kassel, Marburg, Gießen, de regio Neurenberg, Fürth en Erlangen, Bamberg, Mainz, Wiesbaden en de omgeving Fulda online ‘goed eten’ bestellen en deze dezelfde dag nog laten bezorgen. Halverwege dit jaar gaat er een nieuwe supermarkt open in Ingolstadt, die de bezorgdienst vanaf de eerste dag aanbiedt als extra service.
Eind 2022 kwam er plots een einde aan de hausse van flitsbezorgers. Het Duitse Gorillas werd overgenomen door het Turkse Getir voor 1,1 miljard euro. Gorillas vertrok uit landen die te weinig opleverden en de Duitse bezorgdienst sneed fors in zijn personeelsbestand. Ook trokken de bedrijven zich terug uit Duitse steden.
Tegut is dus een voorbeeld van een verrassende ommekeer in bezorgdiensten: terwijl de uitbreiding van veel ambitieuze start-ups stokt, investeren traditionele retailers nu meer. Of ze nemen deel aan start-ups of exploiteren zelfs hun eigen bezorgdiensten.
Tegut sloot het afgelopen jaar af met een netto omzet van 1,25 miljard euro, en behaalde daarmee precies het goede resultaat van het voorgaande jaar. Ook is een nieuwe logistieke centrum in Michelsrombach in gebruik genomen.
De grote keten Rewe (1927) heeft al langer een eigen bezorgdienst. En ook Aldi Süd heeft ambities. Deze test een webshop voor verse boodschappen in de VS – en wil die gebruiken als blauwdruk voor Duitsland. De start is gepland in de eerste helft van 2023.
Een nieuwe toetreder tot de markt is het Noorse Oda, sdat winkelen in de toekomst zo comfortabel mogelijk wil maken. Het Noorse bedrijf belooft de volledige wekelijkse boodschappen direct aan huis te bezorgen. Alles verloopt via één app. De testfase in Berlijn begint in januari 2023. Vorig jaar breidde Oda, opgericht in 2013 onder de naam Kolonial, zich al uit naar Finland. Dit jaar wordt de Duitse markt veroverd.

Lees hier het bericht