Een jaar nadat de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit IAB Europe beboette om zijn raamwerk voor cookiewalls krijgt de organisatie groen licht voor zijn herziene systeem.
De privacykamer van België gaf eerder deze week groen licht voor het verbeterplan dat IAB Europe vorig jaar heeft opgesteld. Dat betekent dat de belangenvereniging vanaf nu zes maanden de tijd heeft om dat plan via zijn leden ten uitvoer te laten brengen.
Concreet komt het erop neer dat de cookiewall bezoekers van sites beter moet informeren over wie er toegang tot hun persoonlijke gegevens heeft op het moment dat ze ‘de groene knop’ klikken. Dat is de Ja-knop die een exploitant van een website het recht geeft om persoonsgegevens van iemand te verzamelen via een cookie en die te exploiteren met persoonsgerichte reclame.
Jurist Guido Grevink voor de Nederlandse tak van het (VIA-onderdeel) IAB legt uit het toezicht op het hernieuwde Transparency & Consent Framework (TCF) door IAB zelf gevoerd gaat worden. Hij wijst er ook op dat IAB Europe nog een beroepzaak heeft lopen tegen de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit. Mocht de rechter uiteindelijk in het voordeel van IAB beslissen dan kan het de aanpassingen in TCF weer terugdraaien naar de oorsponkelijke situatie.
Het nut van een cookiewall verdwijnt grotendeels als de leverancier van ’s werelds meestgebruikte webbrowser de ondersteuning beëindigt voor het uitlezen van 3rd party cookies. Het was in eerste aanleg de bedoeling om dat per eind 2021 te staken. Dat werd later herzien naar eind 2023 omdat de reclamebranche compleet in de war raakte van dit vooruitzicht.
Foto: ulricaloeb (cc)