De Nederlandse scale-up ChannelEngine gaat TikTok helpen diens e-commerceactiviteiten internationaal serieus op te schalen. Social commerce voor anderhalf miljard gebruikers komt binnen handbereik. Webwinkels komt er niet bij aan te pas.
“TikTok wordt transactioneel, in app. Dat is het unieke”, vertelt directeur Jorrit Steinz van ChannelEngine uit Leiden. “De transactie vindt helemaal in de app plaats, ook de afrekening. Achter de schermen gaat de bestelling via ons naar de systemen van de verkoper”, die de order verpakt en verzendt naar de klant.
Steinz’ bedrijf helpt TikTok de volgende stap zetten in zijn ambities om behalve een entertainmentbedrijf ook een grote speler in het e-commercedomein te worden. Voor elke transactie die het faciliteert, zal het een percentage commissie verlangen. De details van dat model moeten nog uitkristalliseren. Qua e-commerce is het vooralsnog enkel in het VK live.
De koppeling met de Nederlandse technologie kan social commerce een aanzienlijke impuls geven. Er zijn al miljoenen makers die TikTok-video’s maken met een groot bereik. Zij verdienen nu louter aan reclamedeals met merken, maar kunnen binnenkort links aan hun postings toevoegen en directe verkopen faciliteren. Als vergoeding vangen ze ook zij een percentage van het transactiebedrag. Het gat tussen inspiratie en transactie wordt aanmerkelijk kleiner. Webwinkels, als in: de grafische verschijning in web of app, zijn in deze context niet nodig.
Steinz vertelt Emerce dat zijn ‘connector’, een koppeling die productfeeds naar webwinkels, zoekmachines en marktplaatsen brengt, door TikTok momenteel wordt getest voor de zuid-oost Aziatische markt.
De ondernemer: “We gaan leren hoe social commerce aanslaat. TikTok heeft zijn systemen in elk geval goed opgezet, zowel in technische zin als qua documentatie richting belangstellende partijen.” Steinz veronderstelt dat categorieën als Fashion, Cosmetica en Living als eerste het nieuwe verkoopkanaal zullen omarmen. Bedrijven en influencers met die achtergrond zijn al zeer actief op en bedreven met socialmedia.
TikTok is buiten China al tijden op zoek naar de werkende combinatie van e-commerce en social bereik. Het deed proeven met influencers op live streams, maar die werden niet meer dan lauw ontvangen. Lange uren, lage vergoeding en goedkope producten. De influencers zagen er eerder dit jaar geen brood in. De Chinezen zetten door en schakelen de expertise van ChannelEngine en TalkShopLive, de laatste voor partijen die toch wel e-commerce willen live streamen.
Een concurrent op het gebied van entertainment en e-commerce is YouTube. Dat heeft met succes het nieuwe formats Shorts in zijn dienst kunnen nestelen. Maandelijks zien 1,5 miljard gebruikers de korte videootjes. Binnenkort voegen de Amerikanen een e-commercecomponent toe aan hun TikTok-kloon.
ChannelEngine uit Leiden haalde in het voorjaar van 2022 vijftig miljoen dollar venturecapital op in een Series B-ronde. Deze wordt geleid door Atomico.
Foto: Georgie Pauwels (cc)