Tijdens Black Week en Black Friday zijn ook dit jaar – ondanks de aanzwellende kritiek op het koopjesfestijn – alle records gebroken. Zo steeg het aantal creditcardtransacties tijdens Black Week – de week voorafgaand aan Black Friday tussen 21 en 25 november – met 12 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2021. Dat blijkt uit transactiedata van ICS.
Op Black Friday zelf piekte het aantal creditcardtransacties eveneens, met maar liefst 13 procent. De totale bestedingen tijdens Black Week zijn – mede als gevolg van de hoge inflatie – met ruim 30 procent toegenomen.
Ten tijde van een historisch laag consumentenvertrouwen, een dalende koopkracht en een mogelijke recessie in het vooruitzicht gingen veel Nederlanders toch massaal op zoek naar aanbiedingen.
ICS concludeert dat veel mensen grote aankopen – zoals meubels en elektronica – hebben uitgesteld om tijdens Black Week hun slag te slaan. Het gemiddelde orderbedrag voor een aankoop bedroeg 102 euro. Ten opzichte van een gemiddelde week in 2022 is dit een stijging van 22 procent.
Opvallend is dat de verhouding tussen aankopen in webshops en fysieke winkels weinig verschilt met 2021, toen consumenten door de lockdowns uitsluitend tot 18.00 uur fysiek konden shoppen tijdens Black Week. Dit jaar is 69 procent van de creditcardaankopen online gedaan; in 2021 was dit 72 procent. Desalniettemin groeide het aantal aankopen in fysieke winkels met 26 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de online aankopen met 7 procent toenamen. Steeds meer Nederlanders kijken hierbij ook over de grenzen. Slechts 32 procent van de online bestellingen die met een creditcard zijn geplaatst, vonden dit jaar plaats bij een webshop met Nederland als thuisbasis. Vorig jaar was dit 36 procent.
Tijdens Black Week komen veruit de meeste aankopen voor rekening van Gen X (41 tot 56 jaar ), gevolgd Millennials (25 tot 40 jaar). Opvallend is dat de aankopen bij Nederlandse webshops met 6 procent zijn afgenomen, terwijl in Europa juist sprake was van een toename (+9 procent).
De sterkste stijging is echter te zien bij webshops buiten Europa: +36 procent. Naast Nederland zijn webshops afkomstig uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland erg populair onder Nederlandse shoppers. Qua bestedingen zijn de grootste stijgingen dit jaar te zien in de productcategorieën Speelgoed & hobby (+28 procent), Schoenen & kleding (+13 procent) en Muziek & boeken (+7 procent).
Productvergelijker Tweakers geeft op verzoek van Emerce een blik achter de schermen bij Nederlands e-commerce. Pricewatch weet enkel hoe vaak er wordt doorgeklikt naar sites van webwinkels, niets over hun omzetten. Het gaat veelal om elektronica. Bob Cordemeyer, salesmanager Tweakers, vertelt: “De pre-Black Friday-week telde dit jaar 2,6 procent meer click-outs dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee loopt de week in aanloop naar Black Friday nagenoeg gelijk aan vorig jaar. Ten opzichte van een normale week zijn de click-outs 180 procent hoger.”
“Als we kijken naar het aantal prijsalerts in de Pricewatch zien we op maandag 14 november een duidelijke stijging van 250 procent. Daarna daalden de prijzen en zijn de eerste Black Friday-deals van start gegaan. Op dezelfde dag ging de consument ook écht op zoek, blijkt uit de click-outs. Dit jaar waren Smartphones het populairst, met 9 procent van de click-outs, terwijl de afgelopen jaren juist Televisies steeds het populairst waren, met vorig jaar nog 10,4 procent van de click-outs. Dit jaar is er in deze categorie juist een halvering in click-outs zichtbaar.”
Ook betaalverwerker Klarna registreerde online recordverkopen. Consumenten zijn dit jaar vroeg begonnen met het vinden van goede deals voor de feestdagen. De verkooppiek begon al op de maandag van Black Week met een opvallende stijging van de online verkopen met 40 procent in vergelijking met dezelfde dag in 2021.
Op Black Friday zelf zag Klarna een stijging van 28 procent. In totaal zijn de verkopen afgelopen week (21 – 25 november) met 30 procent gestegen.
Klarna heeft ook gekeken naar de populairste productcategorieën en het shoppinggedrag per generatie geanalyseerd. Hieruit blijkt dat maandag zelf de populairste shoppingdag was van de gehele Black Week, gevolgd door woensdag met een groei van 38 procent. Mensen hebben dus niet gewacht tot Black Friday zelf om een mooie aankoop te doen.
Andere opvallende bevindingen op basis van Klarna data zijn:
• Millennials hebben de meeste aankopen gedaan (48%).
• GenZ’s hebben het meeste gewinkeld in vergelijking met een gemiddelde dag.
• De populairste productcategorieën tijdens Black Friday waren gezondheid & beauty, elektronica en juwelen en accessoires.
• Vooral mensen uit Noord-Holland, Flevoland en Utrecht waren dit jaar gebrand op het scoren van een Black Friday deal.
• In het eerste uur van Black Friday gingen de verkopen met +575% omhoog ten opzichte van hetzelfde uur van een gemiddelde dag.
• De meeste Black Friday aankopen werden gedaan op vrijdagochtend om 10:00 uur.