Op thuismarkt Duitsland staat de app Slay al bovenaan in de downloadlijst voor iOS. Middelbare scholieren staan in de rij om elkaar (anoniem) doorlopend kleine complimentjes te geven.
Techcrunch merkt de Duitse app op, omdat zijn lezers uit de investeerderswereld de redactie erop wees. Vlak over de Nederlandse grens steekt een nieuw soort sociale app de kop op, eentje die enkel toegankelijk is voor kinderen in de leeftijd van middelbare scholieren.
Slay stelt zijn gebruiker een vraag ‘Met wie zou je graag naar de bioscoop gaan’ en tieners kunnen die beantwoorden richting hun eigen sociale kring. Wie wat antwoordt, wordt niet bekendgemaakt. Een jongen of meisje ziet enkel iets als ‘Een jongen uit de derde klas wil graag met je naar de film’. Er zit in de app geen vehikel om de complimentjesdonor te onthullen. Privacy staat voorop.
De app werkt ongeveer zoals Facebook in de begindagen: enkel toegankelijk voor scholieren. Er wordt geselecteerd aan de deur.
Investeerders Accel en 20VC en individuen als de mede-oprichter van Supercell, oprichter van Behance, voetballer Mario Götze en nog enkele bekende verschijnen staken samen 2,5 miljoen euro groeigeld in de app.
Slay is sinds 2022 beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en beproeft nu zijn geluk in het Verenigd Koninkrijk. Dat is de eerste lancering buiten het eigen taalgebied.
Geld wordt nog niet verdiend. De start-up uit Berlijn denkt op termijn premiumfeatures in te voeren, maar zal daarvoor eerst en grote gebruikersgroep moeten activeren.
Foto: Metro Centric (cc)