Het Chinese Tencent keerde terug naar omzetgroei in het eerste kwartaal. Net als bij zoekmachine Baidu trekt de Chinese economie weer aan na langdurige lockdowns.
’s Werelds grootste videogamebedrijf en eigenaar van het WeChat-berichtenplatform, waarin het in Amsterdam genoteerde Prosus een groot belang heeft, boekte een omzetstijging van 11 procent, waarmee de verwachtingen van analisten werden overtroffen.
De omzet bereikte 149,98 miljard yuan (21,70 miljard dollar) voor de drie maanden.
De nettowinst steeg met 11 procent tot 25,83 miljard yuan, iets lager dan waarop analisten hadden gerekend.
Tencent boekte vorig jaar zijn eerste jaarlijkse omzetdaling, wat niet alleen door Covid kwam, maar ook omdat het bedrijf geen nieuwe games mocht uitbrengen.
Twee van de populairste games van Tencent – Honour of Kings en CrossFire – realiseerden een recordomzet dankzij nieuwe toegevoegde functies en promoties.
De binnenlandse gaming-inkomsten stegen met 6 procent tot 35,1 miljard yuan, terwijl de internationale gaming-inkomsten met 25 procent groeiden tot 13,2 miljard yuan.
Tencent zag ook de inkomsten uit online advertenties met 17 procent stijgen tot 21 miljard yuan.