Vier op de vijf Nederlanders zijn bekend met het concept van flitsbezorging, wat een stijging van 8 procent is ten opzichte van november 2022. De bekendheid ligt nu op hetzelfde niveau als een jaar geleden in juni 2022. Dat blijkt uit de vierde editie van de Markteffect Flitsbezorger Monitor
In november 2022 ervaarden flitsbezorgdiensten zoals Gorillas, Flink en Getir een stagnatie in het gebruik. Het gebruik is sindsdien echter weer licht gestegen.
Flitsbezorging is een boodschappen bezorgservice waarbij de bestelde producten binnen 10 tot 20 minuten bij de consument worden afgeleverd. Vanuit magazijnen rondom de plaats van bestemming, worden orders razendsnel verwerkt en met een fiets (meestal een e-bike) of scooter naar de klant gebracht. Kenmerkend aan deze snelle bezorgdiensten is het lage minimum bestelbedrag en de lage bezorgkosten.
Bezorgingsdiensten Gorillas en Flink nemen in bekendheid nog steeds de eerste en tweede plek in, echter is de bekendheid van Getir aanzienlijk gestegen over tijd (juni 2022: 24% | juni 2023: 35 procent).
Een tijdje wordt er gespeculeerd over het toekomstbeeld van de flitsbezorgdiensten. In diverse steden is er al een verbod op de bezorgdiensten, omdat ze kunnen zorgen voor overlast en voor onveilige verkeerssituaties door de tijdsdruk waarmee ze de bestellingen moeten afleveren. Ruim de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het verbod op flitsbezorging in bepaalde gebieden. Twee op de vijf Nederlanders vinden dit een positieve ontwikkeling, tegenover 10 procent die hier negatief over is. Met de komst van een verbod op flitsbezorging in veel gebieden, is het vertrouwen onder Nederlanders niet hoog. Drie op de vijf Nederlanders geloven namelijk niet dat er nog een toekomst voor flitsbezorging is.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in juni 2023 onder een representatieve steekproef 1.017 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.