Stichting Top 40 vangt bot in zaak tegen radiohobbyist

De Stichting Top 40, die al tientallen jaren de hitlijsten publiceert, heeft vergeefs geprobeerd om een radiohobbyist aan te pakken die twee online radiostations heeft. De stichting stelt dat de hobbyist op zijn websites gebruik maakt van visuele tekens die gelijk zijn of lijken op haar Benelux-merken.
De tekens, horend bij zijn online radiozenders, zijn terug te vinden op een Facebookpagina, Twitterpagina en een YouTube kanaal.
De hobbyist zegt dat de uitzendingen bedoeld zijn voor Nederlandstalige Amerikanen, de Nederlandse expats en de Nederlandse vakantiegangers in de VS, waar hij ook woonachtig is.
Verder voert de stichting nog aan dat het online radioprogramma De NED Top 40 op vrijdagmiddag tussen 15:00 en 18:00 uur wordt uitgezonden. De dag en het tijdstip komen overeen met de dag en het tijdstip van het radioprogramma De Nederlandse Top 40 van Q.-Music in Nederland.
De rechtbank heeft de bezwaren van de stichting afgewezen, grotendeels omdat de stations zich niet op Nederland richten. De Stichting beroept zich daarentegen op de rechten van haar Benelux-merken.
De afwijzing pakt zeer nadelig uit voor de stichting, die 8000 euro aan advocaatkosten van de kant van de gedaagde partij moet vergoeden.
 

Lees hier het bericht