De Nederlandse podcasthoster Springcast breidt zijn portfolio uit met een workflowtool. Makers van zakelijke podcasts vinden hierin een vehikel om samenwerken en productie te versoepelen.
“De échte pijn in de markt zit in de workflow van podcasts tot aan de publicatie. Vooral het samenwerken is lastig en met Springcast Studio willen we dat oplossen”, vertelt ondernemer Nico Oud aan deze uitgave.
Het maken van een podcast gaat met het Studio-product lijken op hoe mensen aan een Google Doc werken. Het over en weer WeTransfer’en van grote bestanden is verleden tijd, omdat er vanuit een gedeelde cloudmap wordt gewerkt. Met een druk op een knop laat iemand nauwkeurig op de tijdlijn van de audio een opmerking achter. En het artwork staat in diezelfde map.
“Springcast Studio is de kern van een dienst die de komende tijd wordt uitgebreid”, vertelt Oud. “Binnenkort komen we bijvoorbeeld met remote podcast Recording.” Daarna zullen planningstool volgen die helpen bij het boeken van studio’s en gasten.
Springcast is van oorsprong een bedrijf dat podcasts host en analytics verstrekt. Het werd in 2020 opgericht en bedient vooral de zakelijke markt. Oud ziet dat podcasts binnen bedrijfsmuren enthousiast worden omarmd, als aanvulling op en zeker ook vervanging van interne e-mailnieuwsbrieven. De overheid is een grote producent van podcasts, zo blijkt in Ouds praktijk. “Voor informatie en educatie.”
Merken zetten op hun beurt de podcast in als een tijdloos vehikel om contentmarketing te bedrijven.
Foto: Rawpixel (cc)