Spotify is in Nederland het meestgebruikte programma om podcasts mee te luisteren, gevolgd door YouTube. Alle andere potcatchers doen er niet toe.
Dat blijkt uit een periodieke peiling door Markteffect naar het gebruik van podcasts.
Die laat bijvoorbeeld zien, dat de ideale lengte van een podcast ergens tussen de vijftien en dertig minuten is (38%). Voor een kwart van de mensen mag het wel iets langer, tot 45 minuten.
Ook blijkt, niet verrassend, dat men nieuwe podcasts vooral vindt via tips van vrienden en andere bekenden. En via social media. De podcastplatformen zelf zijn nog vreselijk slecht in – wat heet – discoverability. Anders gezegd: het is moeilijk om aansprekende titels en afleveringen te vinden.
Hoewel YouTube een van de populairste kanalen voor podcasts is, lijkt dat eerder bijvangst voor de makers dan wat anders. Markteffect vroeg namelijk expliciet of respondenten meer podcasts op YouTube willen kunnen bekijken. Daarop zei 55 procent ‘nee’ en 44 procent heeft ‘enige interesse’.
Qua bereik lijkt de Nederlandse podcastmarkt nu op het maximum te zitten. Het aantal luisteraars is al zeker een jaar stabiel op 49 procent, oftewel bijna zeven miljoen mediaconsumenten. Opvallend: een derde van de luisteraars luistert naar producties die ouder dan een jaar zijn.
Foto: ankakay (cc)