Een grote slag voor directeur Sander Schouten uit Alkmaar: zijn Beyond Sports valt in handen van Sony. De Japanners bouwen een nieuwe, digitale sporttak en de Nederlanders worden hoofdleveranciers van data en analyses.
Beyond Sports wordt binnen de nieuwe constellatie onderdeel van de sportdivisie die Sony opnieuw aan het opbouwen is. Naast de Nederlandse leverancier van data en analysesoftware vallen daar ook Pulselive (fan engagement) en Hawk-Eye onder. De laatste is bekend van de analysetool die laat zien of een bal bij, bijvoorbeeld, tennis, cricket of voetbal, in of uit is.
Het is niet bekendgemaakt hoeveel Sony neerlegt voor het bedrijf dat is voortgekomen uit het innovatielab van Triple. Ook uit Alkmaar.
Een harde reden om te moeten verkopen lijkt er niet te zijn geweest. Schouten kan zich verblijden in aanhoudend internationale belangstelling voor zijn diensten. Zijn team levert data voor grote sportclubs, broadcasters als BBC en ESPN en sportcompetities als de NBA, NFL en de Premiere League. Hun werk leverde zelfs Emmy’s op, Amerikaanse tv-prijzen.
Klanten gebruiken de technologie om persoonlijke en teamprestaties inzichtelijk te maken, te analyseren en verbeteren in de training. Tv-zenders zetten het om een extra datalaag toe te voegen aan hun beelden. Dat werkt zo. Tijdens een wedstrijd staan er extra’s camera’s naast het veld die de x- en y-coördinaten van spelers vastleggen. Die data komt al tijdens de wedstrijd beschikbaar, maar is ook voor latere referentie beschikbaar. Het spelverloop en de spelersbeslissingen kunnen van seconde tot seconde worden geanalyseerd en weergegeven, individueel of in teamweergave.
Sony beschouwt Beyonds Sports technologie als een vehikel om de fysieke en digitale werelden dichter bij elkaar te brengen. Dat soort nieuwigheden wordt ook verlangd door de moderne mediaconsument.
About Us from Beyond Sports on Vimeo.