Snoeien in je content om je website weer te laten bloeien

Content is belangrijk om verder te kunnen groeien. Maar soms overdrijven organisaties en denken ze dat ze een nieuwsmedium zijn en continu nieuwe content moeten creëren. Minder content is vaak beter. Met content-snoeien zorg je ervoor dat jouw gazon groener is dan dat van de buurman en aansluit bij de verwachtingen van bezoekers en zoekmachines.
Aan het begin van ieder jaar kijken organisaties graag met een frisse blik vooruit. Enthousiast worden er plannen gesmeed om nóg beter te presteren en (nog altijd) speelt daarin de inzet van zoekmachine optimalisatie (SEO) en content een belangrijke rol. Om hoger te scoren in de organische zoekresultaten richten online marketeers zich met hun SEO-strategie meestal op het creëren van nieuwe landingspagina’s en het schrijven van blogartikelen.
Wat vaak wordt vergeten, is om ook te kijken welke content er al op de website aanwezig is. Want hoewel verse content zeker helpt om je website hoger in de organische zoekresultaten te krijgen, kan het ook tot verschillende problemen leiden. Hoe groter je website is en hoe meer je bezig bent met content, des te minder zicht je daarop hebt. Er gaat veel geld en tijd zitten in content en daarom is het zonde als deze onvoldoende is of zelfs niet rendeert.
Om deze problemen voor te zijn, is het van belang om content pruning onderdeel te maken van je SEO-strategie.
Wat is ‘content pruning’?
Pruning’betekent letterlijk ‘snoeien’ en wij vergelijken een website daarom graag met een tuin. Als je je tuin niet de liefde en aandacht geeft die hij verdient en alles op zijn beloop laat, gaat onkruid woekeren, liggen overal dode bladeren en is je gazon grauw, waardoor die ooit zo mooie groene oase een dorre boel wordt.
Hetzelfde geldt voor je website. Bestaande content die al jarenlang op je website zit:

is soms niet meer actueel en relevant voor je bezoekers, bijvoorbeeld als het tijdsgebonden is. Dit geldt uiteraard niet voor evergreen content;
sluit niet meer aan bij het gewenste klantprofiel;
voldoet wellicht niet meer aan de huidige stijlgids of tone of voice.

Content-snoeien helpt je om de content op je website in zijn geheel te verbeteren, wat zowel zoekmachines als je bezoekers fijn vinden.
Waarom oude content wegsnoeien
Er zijn een aantal belangrijke voordelen van content pruning:

Verbetering van je gebruikerservaring – Bezoekers hoeven minder te zoeken op je website omdat de informatie beter aansluit bij hun wensen, waardoor de kans toeneemt dat ze langer op je website blijven en eerder de gewenste (vervolg)actie ondernemen.
Verkleining van het risico op kannibalisatie – Als je twee pagina’s hebt die over hetzelfde onderwerp gaan, kunnen deze het in de zoekresultaten tegen elkaar gaan opnemen en loop je het risico dat uiteindelijk één of beide pagina’s niet wordt geïndexeerd.
Minder crawlbudget nodig – Zoekmachines gebruiken een beperkte hoeveelheid van de servercapaciteit om je website te crawlen. Door pagina’s te verwijderen help je hen om zich te concentreren op de meest relevante content op je website. Dit is vooral belangrijk voor grote websites (met meer dan 10.000 pagina’s).
Indexatie en prestatie – Je krijgt inzicht in hoe bepaalde content presteert en of die überhaupt wordt geïndexeerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld besluiten om de pagina opnieuw bij Google in te dienen om te laten crawlen of de pagina te verwijderen.

Start met een content-‘audit’
De eerste stap bij content-snoeien is om een content-audit uit te voeren waarin je de bestaande content op je website inventariseert en kwalificeert. Kijk daarbij ook altijd aan de ene kant naar de content strategie, tone of voice en buyer personas en aan de andere kant naar SEO-zaken zoals in hoeverre de content nog binnen de huidige topic-clusters valt en bijdraagt aan de websitestructuur.
Afhankelijk van de hulpmiddelen die je tot je beschikking hebt, zijn er verschillende manieren om een content-audit uit te voeren. Wij gebruiken vaak Google Analytics in combinatie met Google Search Console en Screaming Frog. Er zijn daarbij een aantal zaken die we via deze tools willen achterhalen:

Welke pagina’s zijn er momenteel?
Hoeveel bezoekers trekken deze websites?
Wat is de zoekintentie van de pagina?
Hoeveel interne links hebben deze pagina’s?

Om je te helpen hebben we dit handige stappenplan gemaakt om via Google Search Console zwakke content op je website te vinden:

Open Google Search Console en kies je domein.
Ga naar prestaties en zet de periode op zestien maanden.
Exporteer de data naar Google Sheets.
Verwijder alle rijen met pagina’s die meer dan 100 klikken hebben ontvangen.
Voeg kolommen toe waar je de leeftijd van de pagina neerzet, gerelateerde zoektermen en de gemiddelde positie en de CTR.

Op basis van deze uitkomsten kun je achterhalen wat de slechtst presterende pagina’s van je website zijn en heb je grofweg vier opties voor de content op de pagina:

Bijwerken – Zodat de informatie weer actueel is.
Samenvoegen – Waardoor de content beter wordt geïndexeerd.
Verwijderen – Om ruimte te maken voor nieuwe en betere content.
Niet aanraken – Omdat de content voldoet aan je voorwaarden of van belang is voor de website (bijvoorbeeld de algemene voorwaarden).

Het resultaat is dat alle content op je website weer past bij de uitstraling van je organisatie en voldoet aan de criteria van he klanten en zoekmachines.
Help je content de winter (en zomer) door
Het belangrijkste bij content-snoeien is om ervoor te zorgen dat je website weer gaat bloeien. Dat doe je door rotte appels, dorre takken en onkruid eruit te halen. Wij adviseren daarom vaak om minstens twee keer per jaar een content-audit uit te voeren. Ga je je website binnenkort migreren of krijgt het een redesign? Dan is dat een ideaal moment voor een zo’n audit en kun je veel tijd en geld besparen. Heb je geen ‘groene vingers’? Ga dan op zoek naar een SEO-bureau dat ervaring heeft met snoeiwerk en het uitvoeren van een content-audit.
Over de auteur: Roderick van Straten is Online Marketeer bij Heers.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Lees hier het bericht