In Nederland zijn ruim 4,8 miljoen huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product (59%). Dat is een stijging van slechts 2 procentpunt ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Nederlandse huishoudens hebben in totaal ongeveer 4,1 miljard besteed aan deze producten.
In totaal zijn ruim 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product (59%). Het bezit is met slechts 2%-punt gestegen ten opzichte van 2022 (57%).
In 2021 bezat 52 procent van de huishoudens minstens één smart home product. Ondanks een continue stijging in het verleden, groeit de smart home markt op dit moment minder hard.
Mannen onder de 50 jaar blijken vaker in het bezit te zijn van smart home producten.
Nederlandse huishoudens hebben in totaal voor ongeveer 4,1 miljard aan smart home
producten in huis staan. Ten opzichte van vorig jaar (3,8 miljard) is dit een groei van 8 procent.
Slimme verlichting of schakelaars zijn het meest aanwezig in de huishoudens (36%). Bijna drie op de tien (28%) woningen zijn voorzien van slimme beveiliging of veiligheidsapparatuur.
Opvallend is dat er de afgelopen drie jaar geen stijging is in het bezit van slimme speakers. De markt daarvoor is duidelijk verzadigd.
Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders associeert MediaMarkt van alle retailers het meest met smart home producten. MediaMarkt neemt daarmee de eerste plek over van Coolblue (23%). Op een ruime afstand volgen Bol.com (11%), IKEA (8%) en Amazon (5%).