Slimme manieren om winkelende vrouwen online te bewegen tot een aankoop

Marketing voor specifieke doelgroepen kan helpen extra aandacht en verkoop te genereren. Misschien wel de grootste specifieke doelgroep waar je online extra aandacht aan zou moeten besteden zijn vrouwen: ze shoppen meer dan mannen en geven (ook online) meer uit. Tips voor het bereiken van die doelgroep.

In 2021 steeg de hoogte van de gemiddelde online transactie met 49%: vooral vrouwen gaven meer uit in vergelijking met het jaar daarvoor. Niet gek, want vrouwen shoppen ook 74% vaker dan mannen. Waar shoppen voor de meeste mannen vooral praktisch moet zijn, is winkelen voor vrouwen meer een sociale activiteit. Het sociale shopgedrag van vrouwen zie je ook online terug. Ze hebben meer behoefte om producten met elkaar te vergelijken en laten zich beïnvloeden door de ervaringen van anderen en aangeboden informatie omtrent hun interesses. Maar hoe speel je daar als marketeer of ondernemer slim op in?
Zo bereik en overtuig je de doelgroep
De vrouwelijke doelgroep kun je op meerdere manieren bereiken. Als je dit slim aanpakt, hoeft het zelfs weinig tot niks te kosten. Goede voorbeelden van slimme online social retail-toepassingen:

“Vertel een vriend over ons!”. Met dit soort captions kunnen klanten vrienden en familie via sociale media over hun aankoop vertellen. Het vertrouwen bij vrouwelijke klanten wordt groter als de website wordt aangeraden door bekenden.
Het tonen van gelijkwaardige producten of bijbehorende accessoires die andere mensen hebben bekeken en/of gekocht.
Maak gebruik van influencers. Ieder groot bedrijf doet het. Influencers geven het kledingstuk of ander product een positieve recensie.
Recensies. De macht van online recensies valt niet te onderschatten. Met name vrouwen lezen ze, en schrijven ze ook vaker. Omdat vrouwen het grootste deel van de recensies plaatsen, is het nog belangrijker om deze doelgroep een uitstekende online ervaring te bieden.
Foto’s van eindgebruikers laten zien. Veel kledingwebsites doen dit al. Er worden niet alleen product- of modelfoto’s gebruikt, maar ook foto’s van sociale media. Dit zijn foto’s van vrouwen die de kleding ‘in het echt’ dragen.

Creëer ‘awareness’ en merkvoorkeur met ‘branded content’
Om vrouwen te bereiken kun je als merk – naast bovenstaande tips – ook overwegen om branded content in te zetten op platformen waar je doelgroep komt. In de vorm van storytelling of ‘tips & tricks’ creëer je awareness voor je merk, product of dienst bij de doelgroep op een redactioneel gestuurd platform. De redactie van het platform produceert dan de content. Het voordeel daarvan is dat het veel aandacht oplevert zonder te hoeven schreeuwen.
Goede branded content voor vrouwen zorgt dus voor meer klanten en meer omzet. Het proces gaat echter niet vanzelf. Branded content wordt namelijk pas effectief als je deze zeven tips volgt.

Tip 1: de briefing
Een verplicht onderdeel? Dat misschien wel, maar het briefingsformulier is vooral een essentieel onderdeel. Dit formulier is dé checklist voor belangrijke zaken zoals doelstellingen, verwachtingen en de KPI’s van de campagne. En het invullen is maar een half uurtje werk.
Tip 2: overleg met de commerciële redactie
Commerciële redacties kennen de doelgroep en de merken van haver tot gort. Ze weten wat werkt voor de doelgroep en waar de doelgroep juist niet op aanslaat: het is een soort zesde zintuig. Ze weten precies waar de interesse van shoppende vrouwen ligt en waar er gevoeligheden zijn. Een commerciële redactie bedenkt goede haakjes en invalshoeken voor de branded content-campagne.
Tip 3: focus
Het toverwoord in branded content is focus. Wat betekent dit? Dat je niet moet proberen te veel boodschappen in één branded content-verhaal te vertellen. Een lezer onthoudt maar drie dingen. Probeer daarom alleen te vertellen wat relevant is voor de doelgroep. Daar zijn scherpe keuzes voor nodig.
Tip 4: noem het merk niet in de kop of titel
Roger Verdurmen schreef het al: “Te veel het merk noemen in de tekst zelf ergert de lezer en schiet het doel voorbij.” Ook werkt het noemen van het product of dienst in de kop van het artikel slecht bij branded content. Goede branded content moet bij lezers zo redactioneel mogelijk aanvoelen, alsof ze een puur informatief artikel lezen. Het merk in de kop of titel noemen is voor de doelgroep dus te commercieel. Dit geldt overigens ook voor logo’s en campagnebeeld. Stockbeeld is minder commercieel en werkt daarom beter.
Tip 5: de sleutel is goede timing
Timing is alles. Black Friday is een mooi inhaakmoment, maar je kunt bijvoorbeeld ook Internationale Vrouwendag kiezen. De productie van goede branded content kost tijd. Zorg daarom voor een goede planning. De commerciële redactie kan je helpen bij het maken van een goede planning en het kiezen van het juiste moment.
Tip 6: de vijf beste…
Vrouwen zijn zeer geïnteresseerd in content waar ze iets van kunnen leren. ‘Tips & tricks’ bijvoorbeeld. En lijstjes scoren altijd goed, zoals: “de 9 dingen die je kunt doen in Parijs”, of “de 5 jurken waarmee je schittert op een gala”. Leuk detail: het blijkt dat oneven tips het vaak beter doen.
Tip 7: de heldenstatus
De doelstelling van een campagne is vaak saai, maar een verhaal is dat zeker niet. Met goede storytelling zorg je ervoor dat je product of dienst de aandacht trekt van je doelgroep. Een leuke boodschap creëer je met een goed verhaal. En in ieder goed verhaal speelt een held(in) de hoofdrol. De held heeft wel altijd hulp nodig om obstakels te overwinnen. Binnen branded content komt dit op het volgende neer: het product is de helper waardoor de held succesvol wordt. Jouw jurk geeft de held (de klant) de heldenstatus. De jurk zorgt ervoor dat de held van het verhaal straalt op een gala. Zo kun je storytelling inzetten als verkoopinstrument.

Over de auteur: Marieke Wolthers is Commercieel Manager Magazines – Branded Content Experts bij DPG Media.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Lees hier het bericht