De Noorse mediagroep Schibsted heeft een belang van 10,1 procent verworven in het geplaagde Zweedse Viaplay.
Schibsted ziet de investering als ‘een kans in economisch onzekere tijd die dichtbij onze kernactiviteit ligt’.
Het aandeel Viaplay steeg op de beurs in Stockholm een paar procent, maar draagt niet wezenlijk bij aan het herstel van de val die het meemaakte aan het begin van de zomer. De koers staat sindsdien zo’n tachtig procent lager. Het mediabedrijf kan zijn groeiambities niet waarmaken.
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde de nieuwe CEO dan ook een kostenbesparingsprogramma aan en een – wat heet – strategische review van de business (PDF). Dat kan van alles tot gevolg hebben, van een fusie tot verkoop tot het aantrekken van nieuwe investeerders. Van dat laatste is nu sprake.
Eerder nam de Tsjechische PPF Group, een privacte-equityhuis, een belang van 6,3 procent en verwierf Canal+ twaalf procent.
Foto: News Oresund (cc)