‘Retailmedia blijft snelstgroeiende reclamevorm’

Retailmedia is in 2023 en 2024 het snelstgroeiende online reclameformaat. Eind volgend jaar gaat 13,6 procent van de mondiale budgetten naar de reclameposities in webwinkels.
In het nu lopende jaar stijgen de budgetten met 10,2 procent, volgend jaar met 10,5 procent. Daarmee het komt het totale besteedde budget eind 2024 op 141,7 miljard dollar.
Dat stelt althans de Engelse marktonderzoeker WARC in zijn nieuwe Global Ad Spend Outlook.
Wereldwijd stijgen de digitale budgetten dit jaar met 4,4 procent en volgend jaar met 8,2 procent. Tegen die tijd komt het totale reclamebedrag uit op iets boven de duizend miljard dollar.
De helft van dat bedrag komt terecht bij slechts bij bedrijven: Alibaba, Alphabet, Amazon, Bytedance en Meta.
Op de consumentenmarkt zijn de grootste adverteerders de sectoren: Retail (11,1%), Technologie & Elektronica (8,1%) en Telecom & Nutsvoorzieningen (7,5%). Kort daarop volgen Media, Farma & Verzorging en Financieel. Die zijn elk goed voor een kleine zeven procent van de uitgaven.
Amazon en Bytedance zijn nieuwkomers die in ruwweg vier jaar een serieuze marktpositie inpikten:

De twee andere snel groeiende reclamevormen zijn socialmedia en televisie:

Foto: Tânia Mousinho, op Unsplash

Lees hier het bericht