Bol.com verdient steeds meer geld met het plaatsen van reclame op de schappen in zijn winkel. De reclame-inkomsten stegen afgelopen jaar met 43%.
“Investeringen in nieuwe verdienmodellen betalen zich uit”, aldus de leiding van het bedrijf bij het presenteren van de jaarcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize eerder deze week.
Het e-commerceplatform is bezig met een heroriëntering waarbij het zich minder profileert als winkel en meer als marktplaat annex handelsplatform. Niet bol.com zelf doet in- en verkoop van artikelen, maar externe handelaren die als het ware winkel- en schapruimte huren bij het bedrijf uit Utrecht.
Retailmedia is een van de jongste en snelstgroeiende activiteiten in dit kader. Anderen voorbeelden van diensten die derden kunnen afnemen zijn: fulfillment en logistiek.
Naar onze inschatting gebruikt zo’n veertig procent van de winkeliers op bol.com de reclamediensten. Het is lastig in te schatten in welke mate en welke budgetten daarmee gepaard gaan. De omgeving is in elk geval aantrekkelijk voor winkeliers en merken. De consument is immers al in de koopstemming en bol.com is Nederlands grootste mediaplatform qua bereik, met rond de 10,5 miljoen bezoekers per maand.
De laatste officiële reclamecijfers van bol.com dateren van eind 2021. Die lieten zien dat destijds een kwart van de 51.000 verkopers reclameruimte inkopen om hun producten te promoten en omzet te vergroten. In december 2022 klonk het: “Tijdens de feestdagen adverteren wel achttien procent meer verkooppartners op ons platform dan gedurende andere periodes in het jaar.” Winkeliers erkennen het systeem als effectief.
Waar bol.com in 2022 hooguit enkele honderden miljoenen euro’s bruto verdiende met reclame-exploitatie ligt dat bij Amazon een tikje hoger. Amazon verkocht in 2022 voor 38 miljard dollar aan reclameruimte in zijn winkels wereldwijd. Deze relatief jonge tak is goed voor zeven procent van de concernomzet, zo bleek recent uit de jaarcijfers.
Over de resultaten van bol.com vertelt Ahold Delhaize: