De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de grootste aanbieders van pakketreizen aan consumenten gemaand hun prijzen duidelijker op hun websites te vermelden. Uit een aangekondigde controle bij 12 aanbieders van pakketreizen bleek dat elf bedrijven de verplichte bijkomende kosten niet op de juiste manier vermeldden.
Ook konden consumenten pakketreizen regelmatig niet boeken voor de prijs die als eerste getoond werd op de websites.
Pakketreizen zijn reizen die twee of meer verschillende elementen bevatten, zoals verblijf en vervoer. Bij elf aanbieders zijn tekortkomingen geconstateerd, zoals het niet duidelijk vermelden van verplichte bijkomende kosten. Ook zijn er enkele aanbieders waarbij de prijs gedurende het boekingsproces wijzigt en de reis dus niet voor de eerder vermelde prijs te boeken was.
De ACM geeft de bedrijven nu een termijn van 8 weken om hun zaken op orde te brengen. Doen zij dit niet of onvoldoende dan gaat de ACM sancties inzetten.
De toezichthouder heeft belangrijkste regels voor juiste en duidelijke prijzen op een rij gezet:
– Lokale of variabele kosten die pas bekend zijn als alle variabelen zijn ingevuld (bijvoorbeeld de reisdatum of de omvang van het reisgezelschap) moeten meteen bij de totaalprijs in één extra regel en in één bedrag duidelijk zichtbaar vermeld worden. De kosten mogen niet worden verstopt onder een i-tje en moeten op dezelfde manier getoond worden als de prijs;
– Vanaf het moment dat alle variabelen van de reis bekend zijn, moeten alle verplichte bijkomende kosten, inclusief de kosten die lokaal worden afgerekend, in het bedrag zijn opgenomen;
– Op het moment dat de consument de reis gaat boeken, moet het totaalbedrag van de reissom met alle elementen getoond worden. Hierbij mag onderscheid gemaakt worden tussen het bedrag dat meteen betaald moet worden en het bedrag dat ter plaatse wordt afgerekend;
– De getoonde prijs waarmee de consument wordt uitgenodigd om op het aanbod te klikken moet in voldoende mate beschikbaar en te boeken zijn (dus geen ‘lokkertjes’).