PostNL neemt maatregelen om kosten te beheersen

PostNL neemt naar eigen zeggen alle benodigde maatregelen om het effect van de hogere kosten en een vertraagde volumeontwikkeling op te vangen. Ook worden investeringen afgestemd op de volumes en hanteert het bedrijf een strikt werkkapitaalbeheer.
De hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen zetten de consumentenbestedingen en de e-commerce groeiverwachtingen onder druk en hebben volgens PostNL een aanzienlijke impact op het kostenniveau.
PostNL overweegt prijsaanpassingen en optimalisatie bij te rijden routes, personeel en wagenpark.
PostNL gaf een dezer dagen al een winstwaarschuwing af, en vanochtend werden de definitieve cijfers over het afgelopen kwartaal gepubliceerd. Er was nog altijd sprake van volumegroei bij Pakketten van ongeveer 1 procent, maar internationaal voelt het bedrijf de economische tegenwind.
De omzet daalde 11 procent naar 709 miljoen euro, maar vooral het handelsresultaat daalde fors, met 79 procent, naar 1 miljoen euro. Onder de streep was er een nettoverlies van 20 miljoen.
PostNL is van plan in 2022 circa 15 miljoen euro (eerder € 20 miljoen) te besteden aan de versnelling van de digitale
transformatie.

Lees hier het bericht