Podimo voegt komend jaar twee nieuwe genres aan zijn app toe: Nieuws en Politiek. Ook Comedy staat op het wensenlijstje bij hoofd Content van het Nederlandse filiaal, Tim de Gier.
De Gier beweegt zich achter de schermen in podcastland bij zijn zoektocht naar shows en makers om te tekenen. “Daarmee sluiten we aan bij een publieksgroep die we met Podimo nog niet bedienen. In de NPO-profielen zijn dat luisteraars die mensen die betekenis willen geven aan wat er om hen heen gebeurt.”
De van oorsprong Deense podcastapp kocht De Giers podcastnetwerk Dag en Nacht Media in maart 2022. Dat bestaat nog steeds, maar de ondernemer stapte over en houdt zich nu bezig met de creatieve kant: het uitbreiden en verdiepen van het aanbod met kwaliteitsproducties.
“Als Head of Content wil ik Nieuws en Politiek een goede factor laten zijn in het aanbod voor abonnees. Daarnaast zoek ik uitbreiding richting Comedy.” Podimo-luisteraars komen nu vooral binnen vanwege het aanbod truecrime, entertainment en verhalende podcasts. “Daarnaast wil ik onze luisteraars actiever maken; ze meer interessante producties laten vinden. Wij moeten hen waarde bieden voor hun geld. Als je tevreden bent over één show luister je makkelijk naar meerdere shows.”
Omdat Podimo de maker en tegelijk de uitgever is, kan het groter denken dan andere media. De Gier heeft alle vrijheid om te variëren in formats. Van grote entertainmentshows tot kortlopende series en er zijn makers die met een live publiek werken. “We kunnen origineel zijn en groter denken, bijvoorbeeld dagelijkse serieuze journalistieke podcasts maken.”
De criticus zal zeggen dat het in Podimo’s nadeel is dat de app enkel voor abonnees is. Slechts een betrekkelijk klein deel van de potentiële populatie kan immers die kwaliteitsproducties horen. De Gier draait het om: “Onze app wordt dagelijks honderdduizenden keren geopend door abonnees. Wij doen er veel aan om podcasts makkelijker vindbaar te maken, bijvoorbeeld met korte promo-video’s ín de app. Ik denk zelfs dat er een moment komt dat je een nieuwe podcast beter in onze app kunt lanceren dan in het publieke domein. Maar daar zijn we nog niet.”
Hoeveel podcastmakers denk je dat er zijn in Nederland?
“Dat is lastig in te schatten. Ik weet wel dat toen we begonnen dat er enkele waren. Nu zijn het er zeker honderd, mogelijk oplopend richting de 250. Een deel van hen heeft er daadwerkelijk zijn beroep van gemaakt, het is hun main business. Marcel van Roosmalen is zo iemand.”
Hoe ziet jullie publiek eruit?
“Podimo zit meer in de groep tv-kijkers en streamingservices. Als je naar onze app kijkt dan lijkt het meer op een videodienst dan een podcastapp. Je ziet meer video en bekende gezichten. De pieken in luistermomenten bevinden zich rond de tijd dat mensen forenzen. En op vrijdagen, als er van bepaalde shows nieuwe afleveringen uitkomen.”
Hoe is Podimo anders dan Dag en Nacht Media?
“Het is een erg datagedreven bedrijf. Voorheen voer ik vooral op intuïtie. Typische KPI’s die wij gebruiken zijn: hoe vaak luistert het publiek bij ons, hoe snel groeit platform an sich. Met de cijfer uit Denemarken hebben we meer inzicht in hoe ver luisteraars komen in een podcast, welke shows een loyaal publiek hebben en welke shows bij elkaar passen qua publiek.”
Is Spotify een concurrent?
“Podcasts zijn daar bijzaak en hun podcasters verdienen daar niets, uitzonderingen daargelaten.”
Nog wensen?
“We willen meer intensieve, kortlopende series maken. Denk dan aan een serie die gedurende drie weken elke dag online komt. Of een ambitieuze serie die veel vraagt qua productie.”