De streamingdiensten van RTL blijven sterk groeien. RTL+ en Videoland zagen het aantal betalende abonnees stijgen met 37,1 procent stijgen tot 5,9 miljoen, de streamingomzet steeg in het eerste kwartaal met 15,6 procent.
Het aantal betalende abonnees voor Videoland in Nederland groeide met 9,4 procent op jaarbasis tot 1,243 miljoen, maar RTL kampt nog altijd met forse aanloopverliezen.
De groepsomzet daalde met 9 procent tot 1,4 miljard euro als gevolg van ‘uitdagende tv-reclamemarkten’, met name in Duitsland en de desinvesteringen van RTL Belgium (31 maart 2022) en RTL Croatia (1 juni 2022).
De totale advertentie-inkomsten van RTL Group bedroegen 700 miljoen (829 miljoen een jaar eerder), waarvan 545 miljoen tv-reclame-inkomsten en 76 miljoen digitale advertentie-inkomsten (83 miljoen een jaar eerder). Ook Nederland leverde 1,4 procent in, al was dat minder dan in Duitsland en Frankrijk.
De omzet van RTL Group’s contenttak Fremantle daalde met 5,6 procent naar 435 miljoen.
De aangepaste EBITA van de totale groep kwam boven 1 miljard euro uit.
In Duitsland steeg het gecombineerde publieksaandeel van RTL Deutschland in de belangrijkste commerciële doelgroep van kijkers van 14 tot 59 jaar tot 27,6 procent. Het gecombineerde primetime publieksaandeel van RTL Nederland in de belangrijkste commerciële doelgroep daalde met 0,8 procentpunt, maar bleef met 33,5 procent op een hoog niveau., want 13,0 procentpunt voorsprong op de belangrijkste commerciële concurrent Talpa Network (Q1/2022: voorsprong van 14,6 procentpunt).
De geopolitieke en macro-economische omgeving blijft volatiel en de impact op de activiteiten van RTL Group blijft moeilijk te voorspellen. Op deze basis en onder voorbehoud van een herstel van de tv-reclamemarkten in de tweede helft van 2023, met name in Duitsland. verwacht RTL Group verwacht dat de jaaromzet voor 2023 zal stijgen tot tussen de 7,3 en 7,4 miljard euro.