Nieuwe AI-tools van e-commerceleverancier Shopware zagen aan de poten van de marketingpartners van webwinkels. Software gaat een deel van het werk van menselijke specialisten overnemen.
Vorige week voegden de Duitsers een nieuw onderdeel toe aan hun software: AI Co-pilot. Een nogal inspiratieloze naam, want Github gebruikt al maanden precies die naam voor zijn eigen software-assistent. Niettemin, functioneel gezien verschillen ze nogal van elkaar.
De co-piloot van Shopware is erop gericht het leven van de webwinkelier wat makkelijk te maken door klusjes over te nemen. Daarbij gaat het vooral om werk dat de marketeer van een webwinkel doen en eventueel het werk waarvoor deze ondernemer een gespecialiseerd marketingbureau inzet.
De acht nieuwe onderdelen van de AI Co-pilot zijn met name goed in het opstellen van teksten in meerdere talen en het selecteren van de doelgroep. Dit alles vindt in het headless CMS Shopware plaats en stelt de online winkelier in staat om marketingwerk weg te automatiseren en tegelijkertijd op een privacyvriendelijke manier zijn klanten ‘persoonlijk’ te behandelen.