Bij Media.Monks en diens zusterbedrijven zijn afgelopen maanden 500 banen verloren gegaan. Klanten geven minder uit dan verwacht en daarom schroeft eigenaar S4 Capital de omzetverwachting omlaag.
Iets meer dan vijf procent van de medewerkers gingen verloren afgelopen halfjaar hun baan bij de digitale marketing- en mediagroep.
Contentproducent Media.Monks zag de omzet in die periode met 2,5 afnemen. De leiding van het bedrijf moet scherp op de kosten sturen om de financiën in de hand te houden.
Vanwege de tegenvallende resultaten valt de winst in de net afgesloten boekperiode tegen. De winstmarge (ebitda) ligt iets boven de acht procent, maar voor de rest van het jaar houdt men nu rekening met 12 à 13,5 procent. Het doel is twintig procent.
De redenen voor de tegenvallende resultaten (PDF): langer verkoopcycli, met name bij grotere transformatieprojecten. Anders gezegd: bedrijven houden de hand op de knip bij mediaproducties. In het kwartaalbericht wijst de directie op ‘een of twee technologieklanten’ wiens houding merkbaar is in de boeken. Namen worden niet genoemd.
Naast Content bestaat de media- en marketinggroep uit de takken Data & Digital Media en Technology Services. Daar zijn de groeicijfers juist bovengemiddeld. “Daar zitten we middenin de trends blockchain, metaverse, AI en quantumcomputing. De inzet van artificial intelligence verbetert onze productiviteit op het gebied van visualisaties en copywriting. Het is mogelijk om op grote schaal hyperpersonalisatie te realiseren en meer geautomatiseerde mediaplanning en -inkoop.”
De omzet van S4 Capital in de eerste zes maanden van 2023 kwam uit op 517 miljoen euro. Het verlies nam met 76 procent af tot 23 miljoen euro.
Het aandeel staat op de beurs in Londen op een historisch dieptepunt.