Dit jaar hebben Nederlanders 62,7 miljoen keer het woord ‘gratis’ in de zoekbalk van Marktplaats getypt. Het aantal ligt zo hoog dat het alle andere zoekwoorden ruimschoots overstijgt. Het online handelsplatform spreekt zelfs van een recordaantal. Corona gaf de interesse in gratis spullen al eerder een flinke impuls.
In 2021 zochten gebruikers van het platform 57,8 miljoen keer op het woord gratis en 25,3 miljoen keer in 2020. Ten opzichte van vorig jaar waren onder andere iPhone 13, Air Up fles en gedroogd haardhout grote stijgers in het zoekgedrag.
2022 was volgens Marktplaats ook hét jaar van de tweedehands campers en caravans. Kamperen met een mobiele woning werd door veel mensen (her)ontdekt.
De vraag naar kampeerwagens trok tijdens de pandemie flink aan en door de onrust en chaos in de luchtvaartsector zette die interesse door. Het afgelopen jaar werd op het platform bijna 14,5 miljoen keer naar camper en ongeveer negen miljoen keer naar caravan gezocht. Het zoekgedrag lag met 17 en 19 procent lager ten opzichte van vorig jaar. Maar de mobiele vakantiewoningen eindigen daarmee alsnog op plek twee en vier van meest gezochte zoektermen van 2022.
De stijgende interesse in alternatieven voor energievoorziening was het afgelopen jaar goed te zien op Marktplaats. Ruim 4,3 miljoen keer werd het woord haardhout in de zoekbalk getypt. Vorig jaar lag het aantal op 2,3 miljoen. Naar zonnepanelen werd dit jaar zo’n 3,2 miljoen keer gezocht, tegenover 1,3 miljoen vorig jaar. Naar een hout-, petroleum- en elektrische kachel; 2,9 miljoen (+31%), 692.000 (+134%) en 603.000 (+44%) keer. Ook zochten gebruikers van Marktplaats 486.000 keer op het woord warmtepomp versus 243.000 vorig jaar.
Op woensdag 16 februari, een dag na bekendmaking van de coronaversoepelingen, gingen carnavalsvierders naarstig op zoek naar een last-minute carnavalsoutfit op Marktplaats.
Het aantal zoekopdrachten met ‘carnaval’ in de zoekbalk steeg die dag van 1.626 (op woensdag 9 februari) naar 7.515. Een toename van 362 procent. Ook verkopende partijen sprongen hier snel op in, van particuliere verkoper tot carnavalswinkel. Zo steeg het aantal nieuwe advertenties met 2.141.
In juli werd het weer gedomineerd door zonnig zomerweer. En dat was direct terug te zien in het zoekgedrag naar airco’s. In de tweede week van juli werd ruim 55.000 keer gezocht naar een (mobiele) airco, een week eerder nog 14.000 keer. Het aantal zoekopdrachten naar ventilatoren verviervoudigden ruimschoots van 4.500 naar bijna 19.000. Ook het woord zwembad werd veelvuldig ingevuld in de zoekbalk: maar liefst 85.000 tegenover 24.000.
pakjesavond werd de speelgoedcategorie rond de 52,4 miljoen bekeken. Ruim 3,6 miljoen meer ten opzichte van vorig jaar.
Top-10 meest gezochte woorden van 2022:
Gratis
Camper
Fiets
Caravan
Auto
Kast
(Hoek)bank
Scooter
Kittens
Eettafel
Top-10 snelst stijgende zoekwoorden 2022 t.o.v. 2021
iPhone 13
Air Up fles
Haardhout gedroogd
Nintendo Switch – OLED model
Houtpellets
Carnavalskleding
Sloep
Regenton gebruikt
LEGO Titanic
Zonnepanelen gebruikt