KLM: Geen persoonlijke hulp meer via Twitter

Luchtvaartmaatschappij KLM zet Twitter niet meer in om via DM’s persoonlijk reisadvies te geven aan reizigers.
“De DM’s”, directe privé berichten “laden niet meer in in ons klantcontactsysteem”, aldus KLM gisteren. Wat ze er niet bij vertellen is waarom die berichten niet meer inladen. Twitter heeft namelijk bepaald dat een maandabonnement op deze technische functie voor grootgebruikers 42.000 dollar gaat kosten. Per maand.
De luchtvaartmaatschappij verwijst klanten met hulpvragen door naar zijn algemene online helpdesk. Reizigers vinden daar generieke hulpinformatie. Wie persoonlijke hulp nodig heeft, kan contact leggen via Whatsapp, Facebook Messenger, Apple Berichten en de telefoon.
Bij moederbedrijf Air France ging de knop eind vorige week om:

Since Twitter has changed their conditions, our customer service by direct message on this network is unavailable. Our servicing teams remains available on our other channels https://t.co/DHaYPKvkuIWe thank you for your understanding. pic.twitter.com/bLHYHjS57H
— Air France (@airfrance) April 28, 2023

Merken wiens klantenservice via Twitter DM bereikbaar zijn, krijgen door de bank genomen een wat hogere waardering toegekend van zijn klanten.
Niet enkel commerciële instellingen maken zich druk over de financiële drempel die Twitter oplegt met de prijs van de zijn API. Wetenschappers voelen zich gehinderd in hun werk, bijvoorbeeld bij het onderzoeken van verspreiding van misinformatie via social media. Het gratis API-product is te gelimiteerd voor hen om hun werk te kunnen doen.
Foto: Michel Curi (cc)

Lees hier het bericht