De nieuwe bezorgdienst van Instabox en Budbee onder de noemer Instabee heeft veel goed te maken op de Nederlandse markt. Niet alleen vanwege het recente faillissement van Instabox, waarbij ruim 900 mensen zonder werk kwamen te zitten, maar ook vanwege de complete chaos die ontstond in de leveringsketen.
Van de twee fusiepartijen blijft Budbee voorlopig nog onder deze naam op de Nederlandse markt opereren, maar het bedrijf lijkt zijn goodwill bij consumenten volledig te hebben verspeeld.
Op Trustpilot heeft het bedrijf nog altijd vier sterren, maar die waardering blijkt vooral te zijn gegeven in de begintijd. De Zweedse bezorgdienst betrad de Nederlandse markt in september 2019. Toen waren de superlatieven niet van de lucht: Keurige bezorgservice, goed op de hoogte gehouden, snel en heel netjes.
Het sentiment is inmiddels volledig omgeslagen. Een enkele uitzondering daargelaten, geven de meeste klanten het bedrijf nog maar één ster.
Bij het inmiddels failliete Instabox geven de klachten op Trustpilot een gemengd beeld, maar zijn de reacties heel wat positiever.
Met name de laatste maanden worden er bijna dagelijks klachten bij Trustpilot over Budbee geplaatst. Veel klachten gaan over bezorgingen die niet volgens de afgesproken tijd worden afgeleverd, maar over de communicatie wordt minstens zoveel geklaagd.
Ook bij Ervaringen.nl overheersen negatieve reacties.
‘Ik heb op bol.com dus besteld en ik heb extra bijbetaald om voor same-day delivery te kiezen, want ik had heel veel zin in. Dan zit ik al de hele avond te wachten tot hij er eindelijk is. Dan krijg ik ineens een mail dat de bezorger is vertraagd en dat er een nieuwe bezorgdatum wordt geprikt. Echt een nutteloos bedrijf.’
‘In de app stond nog 41 minuten. Dit bleken er 3 te zijn. Hierdoor was ik nog niet thuis. De bezorger besloot het pakket maar op een openbare stoep te flikkeren van een straat aan de rand van het drukke centrum van Haarlem. Er zaten waardevolle spullen in het pakket. Meneer stapte uit zijn auto en gooit met 1 hand mijn pakket op stoep stapt gelijk weer in en rijdt snel weg.’
‘Twee avonden thuis gebleven voor niets. De bezorger deed niet eens de moeite om aan te bellen… gewoon de bezorging geannuleerd. Ik volgde hem op de voet in de app… ben naar buiten gegaan om hem tegemoet te komen, maar hij was niet eens in de buurt van mijn huis geweest. WAARDELOOS. Morgen weer een poging.’
‘1 ster is nog te veel voor dit VRESELIJK SLECHTE BEDRIJF. Letterlijk AL mijn bezorgingen gaan mis. De bezorger is onderweg met geplande levertijd en haakt af, zit je dus voor niets te wachten keer op keer. Bezorgingen worden geannuleerd. Pakketten raken kwijt en vervolgens wordt je compleet genegeerd bij hun klantenservice, ze regelen niets voor je. SLECHTSTE SERVICE OOIT. Budbee, neem een voorbeeld aan DHL en UPS, daar is alles altijd netjes in orde en zijn ze ECHT klantvriendelijk met bezorgers die hun werk wel serieus nemen.
‘Mijn bestellingen zijn serieus nog NOOIT in 1x goed afgeleverd. Ze laten de telefoon één keer overgaan, waarna je meteen een melding krijgt dat het pakket niet geleverd kan worden. Daarnaast ben ik gewoon alle keren thuis geweest. Ik snap niet dat deze waardeloze organisatie nog bestaat. Te schandalig voor woorden. Waarom kiezen webshops überhaupt voor jullie? Niet te doen!’
‘Budbee zou een pakket van bolcom bij AH afleveren. Na een week nog niet gekomen. De klantenservice geeft als standaardantwoord dat het er aan komt zonder na te kijken hoe het zit. Het is nu toch te laat dus als het alsnog arriveert mag het meteen retour.’
‘Je kan geen tijdvak kiezen alleen maar van 13:00 tot 22:00. Dat is echt een lange periode om binnen op je pakket te blijven wachten. Bovendien hoezo komen ze niet in de ochtend? Al vaak gehad dat het bezorgmoment verschuift naar de volgende dag. Dit gebeurt soms meerdere keren achter elkaar.’
‘Weer zo’n (be)zorgservice waar bedrijven mee denken te besparen, maar uiteindelijk alleen maar meer geld en klanten kwijtraken door slechte service en ervaringen. Pakje zou bezorgd zijn, maar geen kaartje in de bus. Zalando gebeld en eea uitgelegd. Bij alle buren aangebeld, niemand wat ontvangen. Na 2 dagen toevallig iets in de papierbak buiten moeten gooien en tada het pakje zat in de container. Wat een slechte bedoeling. De papiervak zou maar geleegd worden. Ik zeg als de bezorger te achterhalen is een op staand voetje. Dit ga ik nog wel even naar Zalando sturen. Dit is een slechte naam voor je bedrijf maar ook schadelijk voor je klanten. Diezelfde avond een ander pakketje van Zalando ontvangen via DHL. Netjes geleverd zonder problemen.’
‘Voor de zoveelste keer werd het pakket niet bezorgd. Ze spreken af, je blijft thuis en oeps weer een smoes waarom het pakketje niet bezorgd kan worden. Soms gebeurt dit tot drie keer toe met hetzelfde pakket! Voortaan goed opletten dus wie de bezorger is en niets bestellen als dat Budbee is.’
‘Zeer slecht: pakketten in de tuin, liegende bezorgers en na meerdere klachten worden verdere bestellingen steevast meermaals geannuleerd.tja, ze sorteren steeds een uur vooraf weer verkeerd. Lijkt inmiddels wel een pestpoging. Flutbedrijf.’