Kijkshop keert rond februari 2023 terug als live shopping platform. Dat maakte mede-initiatiefnemer Bart Quispel gisteren bekend tijdens What’s Next in Retail Tech in Bussum. “We willen de offline ervaring online brengen.”
Met die terugkeer begint Kijkshop aan zijn derde leven. Het bedrijf exploiteerde jaren geleden een stuk of 65 vitrinewinkels. Januari 2018 werd voor de Kijkshop faillissement aangevraagd. Sinds december 2019 was Kijkshop weer actief als online platform. Op 31 maart 2021 werd opnieuw het faillissement uitgesproken. In ditzelfde jaar werden de merknamen en websites uit het faillissement gekocht. Want dat past bij de nieuwe formule kijken en shoppen.
Quispel legde uit dat Kijkshop zelf geen producten gaat verkopen. Zijn bedrijf is al geruime tijd in gesprek met potentiële verkooppartners. Het platform faciliteert de livestreams en de verkoopkanalen, maar partners moeten zelf voor de inhoud zorgen. Kijkshop beloont livestreams die extra succesvol zijn.
Quispel presenteerde allerlei cijfers die een gunstige groei van live shopping voorspellen. In China komt 10 procent van de online omzet van live shopping. Wereldwijd zou dat kunnen toenemen naar 20 procent. Live shopping leidt volgens de ondernemer tot minder retouren omdat producten uitgebreid gedemonstreerd kunnen worden. Daarnaast is er een hoge conversie.
Er komen geen koppelingen met TikTok en Instagram, kanalen die Kijkshop hooguit wil gebruiken voor promotie. Het zal nog een hele toer worden om millennials over te halen weer een app te installeren.
Daarnaast kleeft aan de naam Kijkshop, ondanks de frisse start, nog altijd een negatief imago. De curator is nog bezig met de afwikkeling van het laatste faillissement. In het een dezer dagen verschenen verslag (pdf) plaatst de curator nog steeds vraagtekens bij de aangevoerde oorzaak en de omvang van de liquiditeitsproblemen. De dropshipformule ging ten onder na een wekenlange klachtenregen van consumenten die op hun pakketjes zaten te wachten.