Online bureau valantic maakt twintig jaar data en kennis over A/B-testen commercieel toegankelijk via een spin-off. Kleine en middelgrote webwinkels kunnen terecht bij Evidoo, dat onder leiding staat van Jurjen Jongejan.
Vandaag gaat Evidoo commercieel van start. Hunkemöller, Lamp & Licht en LEDwereld.nl zijn de eerste klanten.
Innovatiedirecteur Jurjen Jongejan vertrekt uit de dagelijkse leiding van digitale agency valantic om zich volledig te storten op de verdere op- en uitbouw van de spin-off. Jongejan en valantic zijn aandeelhouder in het bedrijf. Over de eigendomsverdeling en waardering wil hij niets kwijt aan Emerce.
“We stellen data uit online experimenten over de afgelopen twintig jaar beschikbaar aan de markt via een database. Webwinkeliers en hun marketingspecialisten kunnen middels een abonnement toegang krijgen tot de expertise waarvan de aanleg begon in de vroege jaren van ISM eCompany”, dat in 2021 in handen kwam van valantic.
“Evidoo kan beschikken over meer dan tienduizend cases, maar beginnen met drieduizend.”
In de online database vinden gebruikers gedetailleerde opzetten van A/B-testen met de hypotheses, de resultaten, maar ook de uitleg hoe abonnees de resultaten zelf kunnen toepassen. Het zijn niet enkel de succesvolle A/B-testen, maar juist ook de onbesliste en negatief uitpakkende die de start-up deelt. Inhoudelijk beslaan ze de volle breedte van het wezen van webwinkels. Dat omvat alles van verzenden en gebruikersinterface tot duurzaamheidseisen en betalen in de checkout.
Gebruikers zien niet bij welke bedrijven deze cases zich ooit afspeelden.
“”Middelgrote webshops hebben eenvoudigweg niet de traffic en transacties om zelf A/B-testen uit te voeren, maar ze willen die kennis wel. Op deze manier helpen we e-commercebedrijven. Je krijgt de kennis, maar je moet de testen wel zelf doen. Immers, elke situatie is anders. Je kunt dus datagedreven beslissingen nemen zonder dat je de data in huis hebt.”
Nederland is voor Evidoo het startpunt, maar de data die het ontsluit is internationaal gewild. Het ligt voor de hand dat de dienst in een latere fase naar andere valantic-landen gaat, maar daar is Jongejan nog niet concreet mee bezig.”
Vandaag gaat de spin-off formeel van start. De site gaat voor het einde van het jaar commercieel open. Jongejan stort zich op marketing en acquisitie, maar doet in deze fase ook de productontwikkeling.
Valantic voert sinds 2019 onder de vlag van investeerder Deutsche Private Equity (DPE) wel een overnamekoers. Met de financiële partner richt die zich voor het eerst op buitenlandse groei. In de voorgaande tien jaar werden al tientallen bedrijven gekocht, hoofdzakelijk op Duitstalige markten.