Met behulp van AI wordt het mogelijk om nog beter en breder te personaliseren. Niet alleen individuele productaanbevelingen, maar ook e-mails, afbeeldingen en andere content op basis van first-party gegevens van klanten.
Een gesprek met Erwin van Oosten van Building Blocks, dat software en service op het gebied van consumer AI levert. Concreet gaat het dan om verschillende mogelijkheden. Eén voor de hand liggende toepassing is: productaanbevelingen. Met behulp van AI kunnen daar soms onverwachte producten worden gecombineerd, maar ook producten waarop je veel marge maakt, producten van eigen leveranciers, etc. Eigenlijk de basiskennis van de marketeer ‘gevangen’ in een algoritme. Een ander voorbeeld is het personaliseren van niet alleen de productsuggesties, maar ook de website zelf, e-mails en meer, voor individuele klanten.
Building Blocks bouwt zelf ‘blokken’ van hun systeem, maar integreert bijvoorbeeld ook ChatGPT of andere dingen in de markt waar dat kan en nuttig is. Daarmee is de beweging naar persoonlijke contentcreatie ingezet. ChatGPT kan op basis van een vraag bepaalde features herkennen. Die kunnen weer in het voorspelmodel dat specifieke producten en berichten kan bieden. De droom over waar het heengaat is voor Van Oosten dit in de breedte doen: niet alleen het product, maar “personaliseren hoe de mail eruitziet, welke tekst erbij staat, dat het echt conversational is”. Daarbij is ook het ethische aspect heel erg belangrijk: dat je goed omgaat met de data die je klant met je deelt en dat je daarover nadenkt.
Spreker: Erwin van Oosten (Building Blocks)
Interviewer: Hans Voorn
Event: Emerce Retail 2023