‘Content is king’, maar alleen als je productgegevens ook echt kloppen. In de woonbranche, met de vele merken, producten, varianten en kleuren is dat niet eenvoudig. En foute gegevens leiden tot retouren. In plaats van alles zelf doen, kun je productgegevens in de woonbranche ook inkopen.
“Ja,” zegt, Anne de Jongh van Decodata, “content is king, maar de kracht ligt bij productattributen.” Zeker in de woonbranche moeten productgegevens echt kloppen. Juist handmatig invoeren is foutgevoelig: de informatie komt uit verschillende bronnen en moet worden vergeleken en gekopieerd om in een PIM- of ander systeem te worden ingevoerd. Decodata structureert en controleert data van vele merken en webshops kunnen de gegevens van de merken en producten die ze verkopen afnemen in de vorm van een CSV-, XML-, of Excel-bestand.
Dat gaat niet alleen om maten en cijfers, maar bijvoorbeeld ook met het classificeren van kleuren. Fouten worden er vrijwel geheel uitgevist. Dat gebeurt met slimme technologie en het instellen van bepaalde parameters: een lamp is bijvoorbeeld nooit 1000 meter hoog. En als je eerst zelf aan de slag wilt met datavervuiling? Als je veel vragen of retouren krijgt: ga eerst eens kijken of de betrouwbaarheid en de volledigheid van je productattributen klopt bij de content die je laat zien.
Spreker: Anne de Jongh (Decodata)
Interviewer: Hans Voorn
Event: Emerce Retail 2023