Het samengaan van de twee Zweedse pakketbezorgers Instabox en Budbee heeft gevolgen voor de Nederlandse activiteiten die zijn achtergebleven. De beide bedrijven kondigden onlangs aan om samen te gaan onder een nieuwe holding; Instabee. Eind oktober kregen ze daarvoor het groene licht voor de Zweedse Mededingingsautoriteit.
Kennelijk zijn er in Nederland aan de zijde van Instabox nogal wat schulden achtergebleven, want de oude vennootschappen Instabox Netherlands en Red je Pakketje zijn gisteren door de rechtbank Amsterdam failliet verklaard, naast enkele andere bv’s op hetzelfde adres. Het faillissement heeft ook personele gevolgen. Het bedrijf heeft volgens een interne mail, waaruit Transport Online citeert, binnenkort een overleg met het personeel.
Instabox werd in 2015 in Stockholm opgericht, en heeft zijn bezorgdienst uitgebouwd met slimme geautomatiseerde pakketkluizen. Instabox was tot voor kort actief in vijf landen (Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland en Duitsland).
Voor de Nederlandse markt werd vorig jaar door Instabox Red je Pakketje overgenomen. Quote schatte het overnamebedrag afgelopen zomer op 25 miljoen euro. Het was al wel bekend dat Red je Pakketje verlies leed. Het eigen vermogen bedroeg eind 2021 1,2 miljoen. Het verlies kwam uit op 11 miljoen.
De woordvoerder van Instabee in Nederland kan geen vragen beantwoorden over Instabox en de curator verwijst hoogst ongebruikelijk naar de Zweedse woordvoerder van Instabox. Die zegt alleen maar dat het faillissement losstaat van de fusie.
Oprichter Sam Rohn van Red je Pakketje reageert bij Quote onthutst. ‘Zwaar geschrokken en diep geraakt ben ik door het nieuws van vandaag. Met het terugtrekken van Instabox Netherlands trekt Instabox ook de stekker uit wat voorheen Red je Pakketje, het bedrijf waaraan ik ruim 7 jaar – met vele anderen – mijn ziel en zaligheid heb gegeven.’
Naar de redenen achter het faillissement moet hij ook gissen. ‘Dit is iets wat volledig buiten mij om na mijn vertrek is besloten.’
De Nederlandse activiteiten vallen sinds kort onder Instabee. Dit bedrijf zet de Nederlandse bezorgactiviteiten voort en wordt dus niet geraakt door de faillissementen.