ING: Online omzet groeit in 2023 weer

In het eerste halfjaar van 2022 was er in vergelijking met een jaar eerder sprake van omzetdaling in het online segment, in het tweede halfjaar waarschijnlijk van een minimale omzetgroei, die echter vooral veroorzaakt wordt door doorgevoerde prijsverhogingen. Dat schrijft ING in een marktanalyse van ING Research.
Per saldo zal de omzetkrimp in 2022 ongeveer op 3 procent uitkomen. In 2023 kan de online omzet verder groeien (met 5 tot 10%), deels dankzij de inflatie.
Een flink deel van de retailomzet is dankzij investeringen in logistiek en data-analyse definitief terechtgekomen bij het online kanaal, zegt Henk van den Brink, ING sectoreconoom Retail & Trade. Alleen de pure webshops noteren in 2022 naar schatting al 6 miljard euro meer omzet dan voor corona. Een verdere verschuiving naar het online segment ligt in het verschiet, aangezien consumenten het gemak van online winkelen meer en meer waarderen en er in de winkels zelf steeds vaker voorraadtekorten zijn.
Het beeld van de totale detailhandel ziet er anders uit. De omzetgroei komt in 2023 uit op circa 2,5 procent, fors lager dan in 2022 (+7,5%). De aanhoudende druk op de consumentenbestedingen leidt volgend jaar tot een verdere volumekrimp (-1%). De omzetgroei is uitsluitend te danken aan de (gedeeltelijk) doorgevoerde prijsstijgingen. Deze zullen volgend jaar minder groot zijn (+3,5% versus +7% dit jaar). In het food segment is de volumekrimp met 1% naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%).
Door de hoog blijvende energie-, inkoop-, transport- en personeelskosten staat de winstgevendheid daarmee onder druk. De omzetkrimp van ongeveer 5% in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 5% tot 10%. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht voor de detailhandel van ING Research.

Lees hier het bericht