Na een ongekende groei van e-commerce tijdens de coronapandemie, is de sector in 2023 terug in rustiger vaarwater gekeerd. Voor 2023 wordt door ING een omzetgroei van 4 procent in online aankopen verwacht, na een lichte daling in 2022.
Met het verdwijnen van de lockdowns begin 2022 werd een deel van de online aankopen weer in de fysieke winkels gedaan. Desondanks is de verwachting dat er de komende jaren een verdere verschuiving plaatsvindt van fysiek naar het online verkoopkanaal. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen hebben ervaren, maar ook doordat winkeliers vaker een multichannel strategie hebben, waarbij ze veelal een minder groot assortiment in de winkel aanbieden dan online. Bovendien zorgt een tekort aan personeel mogelijk voor impact op de service in de fysieke winkel, aangezien nog altijd vier op de tien winkeliers met personeelstekorten kampen.
De afzet in de detailhandel krimpt, voor het eerst in tien jaar, met naar verwachting 2 procent in 2023. Zo koopt de consument vooral minder kleding, meubels en elektronica. Alleen het segment persoonlijke verzorging laat geen krimp zien dit jaar. In het foodsegment verschuiven de bestedingen van consumenten door de hoge inflatie deels van de speciaalzaak naar de supermarkt. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Retail van ING Research.
Naast hogere huren, inkoop-, energie- en personeelskosten zet een tekort aan personeel een rem op de groei bij veel winkeliers. Bovendien moet de tijdens de coronaperiode opgebouwde belastingschuld worden terugbetaald. Het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in de detailhandel neemt in 2023 naar verwachting dan ook toe, vooral in het conjunctuurgevoeligere non-food segment.
Voor de detailhandel verwacht ING we voor 2023 gemiddeld een omzetgroei van 5 procent. De omzetgroei komt vrijwel volledig door de fors hogere prijzen in de detailhandel. In de eerste zeven maanden van 2023 stegen de prijzen van voedingsmiddelen gemiddeld met 16 procent. Ook kleding werd met 11% fors duurder, evenals persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo, parfum etc. (+9%).