De wereldmarkt voor consumentenelektronica maakt momenteel een moeilijke fase door, met een omzetdaling van 12 procent en een daling van 8 procent in verkochte eenheden in de eerste zes maanden van 2023 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt GfK aan de vooravond van de IFA in Berlijn.
De jaarresultaten voor 2023 zien er wellicht ook niet veelbelovender uit.
GfK had al een verzadiging voorspeld in 2023, na recordverkopen tijdens de pandemie en de markt werd bovendien getroffen door de hoge inflatie en de daaruit voortvloeiende druk op de consumentenbudgetten.
Consumenten richten hun verminderde besteedbare inkomen momenteel op reizen en vrijetijdsactiviteiten in plaats van op technologie. De hoop van de sector is nog steeds gevestigd op het economisch herstel in China, maar dit heeft nog niet het gewenste positieve effect opgeleverd.
Net als de markt als geheel kampt de tv-sector met een dalende vraag. In feite is de omzet tussen januari en juni 2023 met min 15 procent gedaald, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wat hoger is dan het algemene gemiddelde voor de totale markt.
Vorig jaar werden premium tv-toestellen algemeen gezien als de redder van de tv-markt. Hoogwaardige modellen waren het enige subsegment dat over het grootste deel van de wereld bleef groeien. Dit jaar is het beeld echter veel genuanceerder: premium tv-toestellen presteren nog steeds beter dan het marktgemiddelde, maar slagen er niet langer in om een positieve groei te realiseren in sommige regio’s, zoals West-Europa:
Soundbars volgen dezelfde trend: de omzet van de totale markt is aanzienlijk gedaald met 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terwijl premium eenheden blijven groeien, zoals die met DolbyAtmos/DTS:X, die met 10 procent stijgen.
Eén van de weinige positieve signalen komt uit het home audiosegment. Van januari tot juni 2023 kende dit segment een stijging van de verkoopomzet met 5 procent en een stijging van het aantal verkochte eenheden met 3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De groei werd vooral gedreven door slimme audio (+2 procent) en hoogwaardige componenten, tuners, versterkers of ontvangers. Vooral indrukwekkend is de toename van 30 procent in draadloze hoofdtelefoons met hoofdband – grotendeels aangedreven door de jongere generatie die deze huidige modetrend volgt. Volgens gfknewron Consumer is het aandeel kopers in de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar gestegen van 15 procent in 2021 naar 26 procent in het eerste kwartaal van 2023.
Over het geheel genomen wordt verwacht dat de wereldwijde consumentenelektronica markt 2023 in het rood zal eindigen als gevolg van de zwakke vraag. Er blijven echter specifieke groeimogelijkheden bestaan, vooral voor innovatieve apparaten of apparaten die premiumconsumenten aanspreken. De verkoop kan ook worden gestimuleerd door unieke of aantrekkelijke ontwerpen, zoals draadloze hoofdtelefoons met hoofdband.