IAB Europe: Mediabranche doet te weinig aan CO2-reductie

Europese adverteerders en exploitanten hebben de mond vol over duurzaamheid in gedachte en met plannen. Ze vergeten alleen tot actie over te gaan. Slecht twintig procent meet überhaupt zijn uitstoot.
Dat is de slotsom van de eerste enquête die IAB Europe deed onder zijn achterban. Vanochtend publiceerde het de resultaten. Die laten zien dat er minder moet worden gepraat en meer gedaan.
Het begin van een duurzaamheidsbeleid is een strategie en regelmatige metingen. Alleen dan wordt vooruitgang inzichtelijk en kunnen plannen worden bijgesteld. Het blijkt echter dat slechts twintig procent überhaupt meet welke CO2-uitstoot hun reclamecampagnes genereren. Ter illustratieL: IAB Europe werkt met een gemiddelde van 5,4 tons CO2 per campagne.
Iets meer dan de helft van de respondenten (55%) dénkt dat zijn bedrijf actief beleid voert om CO2-uitstoot te verminderen. Daar staat tegenover de 39 procent aangeeft dat er óf überhaupt niet over wordt nagedacht óf in elk geval niets concreets gedaan.
De vertegenwoordigers van de digitale mediabranche zijn wel in staat hun wensen te formuleren. En die zijn zo gek nog niet.
De grootste wensen zijn: ontwikkelingen kunnen meten en toetsen. Men zoekt een meetinstrument en verificatie door een externe partij.

IAB Europe richtte vorig jaar september het zogeheten Sustainability Standards Committee op. De commissie gaat standaarden opstellen die IAB-leden naar minder CO2-uitstoot moeten gidsen. IAB Europe is in Nederland actief via VIA Nederland, een fusie van IAB en BvA.
Niet iedereen zit op zijn handen wat klimaatactie betreft. Het creatieve en strategische bureau Dawn, bijvoorbeeld, gaat met de billen bloot en publiceert gedetailleerde data over zijn eigen CO2-uitstoot. Verder wijst het op zijn klantenlijst de vuilste sectoren aan. En DSP Adform kondigde vandaag een strategisch partnerschap aan met Scope3. De integratie maakt het mogelijk voor klanten van Adform om groenere media in te zetten met kwantificeerbare data en resultaten.
Foto: Peter Taylor (cc)

Lees hier het bericht