Hoe verliep de bezorging tijdens Black Friday 2022?

Toen in 2021 tijdens Corona iedereen massaal online ging bestellen liep de bezorging – begrijperlijkerwijs – vaak in het honderd. Inmiddels gaat dat stukken beter, zo blijkt uit cijfers over de bezorging tijdens de afgelopen Black Friday-periode.
In 2020 explodeerde de e-commercesector dankzij de gevolgen van COVID-19 en steeg ook de koopjesdag Black Friday verder in populariteit in Nederland. Het gevolg? Pakketbezorgdiensten konden het aantal bestellingen niet aan en liepen het hele feestdagenseizoen achter de feiten aan. Dit leidde tot ontevreden klanten en overwerkte bezorgers. Anno 2022 zien we gelukkig een heel ander beeld. Hoewel Black Friday nog steeds zorgt voor een toename in het aantal verstuurde pakketjes, zoals bijvoorbeeld Mollie en Klarna terugzagen in hun cijfers, is de logistieke sector er dit jaar op voorbereid met minder ontevreden consumenten tot gevolg.
Daarnaast zagen we dat veel retailers dit jaar niet alleen gebruik maakten van Black Friday, maar kozen voor een hele ‘Black Week’. De hele week vóór Black Friday waren er flinke kortingen online te bespeuren en kon de consument al voordelig inkopen doen. Sommige winkeliers kozen ervoor om op Black Friday zelf nog net wat extra korting te geven, maar de meesten besloten het momentum over de week uit te spreiden. Ook dit hielp de logistieke sector om geen opstapeling van pakketten te krijgen en te blijven voldoen aan de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’.
Pakketgekte blijft uit
Als we in de cijfers duiken zien we dat er tijdens ‘Black Week’ nauwelijks vertragingen waren. Slechts 5% van de pakketten was die week vertraagd en werd dus niet op het beloofde moment bij de consument bezorgd. Opvallend is wel dat de meeste vertragingen op maandag 21 november te zien waren. Dat heeft waarschijnlijk minder met ‘Black Week’ te maken, maar meer met het feit dat er op maandag doorgaans meer vertragingen te zien zijn vanwege het logistieke systeem in het weekend.
De meeste zendingen die vrijdag worden opgehaald, worden op zaterdag afgeleverd. Op zaterdag en zondag worden weinig pakjes opgehaald. Hierdoor blijven op maandag alleen de pakjes over die vertraagd zijn en kent maandag dus relatief veel pakketten die met vertraging worden afgeleverd. Verschillende provincies moesten het die dag doen met 30 tot 40% van de pakketjes die niet op tijd geleverd werden. Ook de donderdag vóór Black Friday zagen we de nodige vertragingen. Toen waren het vooral Groningen en de oostelijke provincies waar zo’n 10% van de pakketten vertraagd was.
Ook de zaterdag na Black Friday kende nauwelijks vertragingen en lag onder het wekelijkse gemiddelde van 5%. In verschillende provincies zagen we zelfs dat alle pakketbezorgers op tijd voor de deur stonden. De Nederlandse consument kon dus snel genieten van zijn koopjes. Ook de week na Black Friday werden er weinig vertragingen verwacht en lagen pakketjes netjes binnen een dag voor de deur.
Een overzicht van het verloop zie je ook in deze (geluidsloze) video:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.
Cookie instellingen

Veel pakketten bij de buren
Wat wel opvalt is dat de gemiddelde Nederlander niet thuis bleef om zelf de pakketten in ontvangst te nemen. Het aantal pakketten dat bij de buren is geleverd was namelijk rondom Black Friday ongekend hoog. Het aantal extra pakketten dat een deur verder werd afgeleverd was gestegen met 19% ten opzichte van de weken voor Black Friday. Zo zie je maar: een goede buur is beter dan een verre vriend.
Daarnaast werden ook veel meer pakketten dan normaal bij een pick-up store afgeleverd, zodat de consument deze zelf nog op moest halen. Het aantal zendingen dat geleverd is bij een parcel-shop is gestegen met 15%. Vooral op 29 november, de dag na Cyber Monday, bereikte het aantal pakketten afgeleverd bij een pick-up store een recordhoogte.
We zien grote verschillen tussen vervoerders als het gaat om pakketten afleveren bij de buren of bij een parcel-shop. De vervoerder met de minste pakketten bij parcel-shops levert bijvoorbeeld slechts 1% bij een verzamelpunt af, terwijl de vervoerder die het vaakst van deze optie gebruik maakt, maar liefst 22,5% van de pakketjes daar aflevert. In lijn met de bovenstaande resultaten hebben vervoerders die percentueel minder zendingen bij buren of een parcel-shop bezorgden, een hoger percentage zendingen met vertraging.
Houdt de logistieke sector het vol?
Bovenstaande cijfers laten zien dat de pakketgekte rond Black Friday dit jaar  uitbleef en de logistieke sector veel stappen heeft ondernomen om zich door bepaalde koopjesdagen of drukke periodes niet uit de weg te laten slaan. Maar de drukste maand van het jaar begint pas net. We houden bij Wuunder dan ook goed in de gaten of we aan het einde van het jaar nog hetzelfde kunnen zeggen of dat consumenten zich zorgen moeten maken over het op tijd ontvangen van hun cadeaus. Dat zou toch zonde zijn in een jaar waar we de feestdagen weer uitgebreid en met veel mensen kunnen vieren.
Over de auteur: Jeroen Gehlen is medeoprichter van Wuunder.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Lees hier het bericht